ANNONS
Annons

Överexponering Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

ave

Ny medlem
Hej,

jag har nyligen gått från Nikon D70S till Nikon D90 som jag köpte beg. i butik i Stockholm. Jag brukar ofta fota med bländarprioritet när jag fotar, det har fungerat bra med min D70. Använder ett 18-55 objektiv som följde med kameran.

Nu blir många av mina bilder överexponerade i detta läge, speciellt ju lägre bländare jag har. Ex. ger bländare 16 i dagsljus/solljus en väldigt överexponerad bild enligt mitt tycke, bländare 22 ännu mer osv. Kameran har varit inne på service vid ett tillfälle för justering av autofokusen. Jag påpekade då att jag tycker att den överexponerar, men fick som svar från Nikon att det berodde på fel inställningar.

Någon som har en aning om vad jag gör för fel? Eller kan det vara något fel på kamerans ljusmätning?

Väldigt tacksam för svar,

Danne

Fråga 1:
Vad använder du för ljusmätningssystem?

Kan du inte svaret på frågan är det förmodligen fel inställningar :p
Jag brukar annars få för mörka bilder om jag kör på automatik mitt på ljusa dagen pga. allt ljus som studsar överallt.

Ett litet tips är att ta en bild där kameran har valt inställningar för skugga, sen en för soljus. Sen växlar du mellan dessa 2 manuelt. Eller så kör du spotmätning och tänker vad vill du ha rätt exponerat (spotmätning KAN ge väldigt stora fel, beroende på vart du låter kameran mäta. Men det kan även ge väldigt bra resultat)

Det kan vara objektivet som helt enkelt inte bländar ner.

Kameran mäter ljuset vid full öppning på objektivet, och sedan ska det blända ner till den förvalda bländaren. Om den inte bländar ner så blir det överexponerat, mer ju mindre bländare den skulle ha haft. Om bländaren kärvar mekaniskt, så att den stoppar vid ett större värde än det valda, kommer precis det som du upplever att hända.

Den kanske stannar exempelvis vid bländare 11, och då kommer den ju att överexponera om det skulle ha varit bländare 16 och ännu mer om det skulle ha varit bländare 22.

Så min gissning är att det är ett mekaniskt fel på bländaren i objektivet, som gör att det inte bländar ner så mycket som det ska.

Eventuellt kan du se det om du tittar in i objektivet framifrån och väljer bländare och trycker på knappen för skärpedjupskontroll. prova från full öppning och mot mindre bländare. Om öppningen inte blir mindre för varje steg, så är det fel på objektivet. Det kan eventuellt visa sig som att öppningen inte får samma storlek varje gång om du väljer en liten bländare. Du kan också kolla samma sak genom att trycka av kameran med lång slutartid, vilket något säkrare visar eventuellt fel.

Det kan synas om man plockar av objektivet också och drar på den lilla spaken bak. Hålet ska bli väldigt litet, men det kan tänkas att det kärvar, så att det inte kommer ner helt. Det är ändå inte säkert att du ser ett sådant fel om du provar så här, eftersom det kan vara bara att bländaren går så trögt att den inte hinner ner till förvalt värde innan bilden tas.

Senast ändrad:
Jag tror precis som föregående talare att det är bländarmekanismen i objektivet som kärvar.
Ta med kameran till butiken där du köpte den och be att få pröva med ett annat objektiv.

Edit: eller föresten. På NIKON måste man väl komma ihåg att ställa bländaren på minsta läget själv. Annars kan den inte bländande ner automatiskt.

Petter ...

Som Petter antyder, är styrningen av läget hos bländaren inte i objektivet hos Nikon utan i kamerahuset, så felet kan ligga där, men hur som helst är det troliga att kameran inte bländar ner till de mindre öppningarna. Det kan alltså vara armen inne i kameran som inte går till rätt läge.

Om du har gluggen från din D70 och den funkar bra där (framgår inte om du har den kvar), men sämre i D90, så ligger ju felet i kamerahuset.

En grej som hände mig en gång var att överföringsarmen för bländaren på objektivet fick en liten smäll så den kärvade, då hände precis samma sak. Det var bara att lirka lite så blev den rak igen.

Du kan lätt känna på armen, det är en liten pigg som sitter vid bajonetten. Den ska gå lätt och omedelbart fjädra tillbaka när du släpper den.

Har du provat att stänga av "Active D-lightning"? Jag hade tidigare en D90 och upplevde liknade saker. Speciellt vid ljusförhållande med starka kontraster så kompenserade Active D-lightning efter lågdager och "hjälper" dig med en jämnare exponering men effekten kan bli en för ljus bild. Prova med/utan funktionen aktiv på samma motiv och ljusförhållande för att kolla skillnaden.

Det är fler som funderat över den här frågan. Är du bra på engelska så kan du följa den här länken och se inläggen: http://nikonrumors.com/forum/topic.php?id=1929

/Anders

Problemet löst!

Tack för alla bra tips! Det var precis det fel som Helmetrock antydde dvs. att överföringsarmen för bländaren på objektivet kärvade. Jag petade lite på den och nu fjädrar den tillbaka. Jag har testat att ta bilder på flera låga bländare och det fungerar perfekt. Tänk att ett fel kan vara så lätt att åtgärda :) om jag bara hade vetat det när jag var uppe och fjällvandrade.

Tack återigen,

Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar