Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Överexponerat dia 2 steg - går den att rädda?
- Trådstartare Bjarne
- Start datum
Scratchen
Aktiv medlem
Beror på, om högdagrarna är brända på filmen så är dom det. Inte mycket att göra åt. Mycket lättare att rädda en underexponerad film.Bjarne skrev:
Jag har av misstag råkat ställa in 2 stegs överexponering med en diafilm i kameran. Går det att göra några vettiga bilder av den? Filmen är en Velvia 100F.
Bjarne
Aktiv medlem
Jag får väl berätta hur det gick till slut... Jag kontaktade labbet (Diabolaget), och de sa att de kunde köra underframkallning ner till 1 3/4 steg och trodde att det skulle bli ganska OK.
Efter två dagar kom filmen tillbaka, och minsann, det blev bilder! Jag noterade inga problem med utbrändhet. Kontrasten har blivit något lägre och färmättnaden likaså. En mindre ändring av färgbalansen märks ocskå, så visst är det skillnad mot en rätt exponerad Velvia 100F, men resultatet är nog inte sämre än en medelmåttig diafilm, t.ex. Sensia 200. Så ge inte upp hoppet om bilderna om ni skulle vara lika klantiga som jag!
Efter två dagar kom filmen tillbaka, och minsann, det blev bilder! Jag noterade inga problem med utbrändhet. Kontrasten har blivit något lägre och färmättnaden likaså. En mindre ändring av färgbalansen märks ocskå, så visst är det skillnad mot en rätt exponerad Velvia 100F, men resultatet är nog inte sämre än en medelmåttig diafilm, t.ex. Sensia 200. Så ge inte upp hoppet om bilderna om ni skulle vara lika klantiga som jag!
matnyttige
Aktiv medlem
Vad fick du ge för den specialframkallningen?