Annons

Överexponerat 1/5 steg - Vad menas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chinisiba

Avslutat medlemskap
Ibland kan man läsa att man skall blända upp eller blända ned 1steg t.ex.
På min analoga systemkamera så visar två prickar att bilden förmodligen är över/underexponerad 1/5-1 steg. Vad menas med detta egentligen? Om 5,6-3,5 är ett steg vad är i så fall 1/5 steg? :s
Och hur mycket är 5,6-3,5 i slutartids skillnad?

Man kan ha i princip hur små steg som helst! En femtedelse steg är jättelitet, och sällan något som syns. En tredjedels steg är det man normalt brukar betrakta som det minsta man behandlar.

Per.

PS. 5.6 - 3.5 är 1.4 steg. 5.6 - 4 är ett steg. 5.6 - 5.2 är ett femtedelssteg, om jag räknar rätt.

PPS. Javisst, ja, du frågade om tiden också. Ett femtedels steg är t.ex. 1/100 s jämfört med 1/115 s.

Senast ändrad:
Hmm nu tror jag inte jag hängde med. Om man skall blända upp ett steg ifrån 5,6. Vad skall man blända upp då till t.ex? På kamera ringen står det ju 3,5 - 5,6 - 8 osv. Innebär det att man bara skall blända ifrån 5,6 - 8? =/

En liten tillägs grejj med. På blixten till den analoga kameran står det ASA tal till höger och meter ovanför så man kan läsa ut ett bländar värde. 3m, 200 ASA ger helt enkelt bländare 8. Är det bländaren jag bör köra på med blixten eller något annat? :s Borde det inte bli överexponerat ifall ljusmätaren visar OK då och jag sedan avfyrar med blixt? =/

Om du börjar från 1 och multiplicerar med 1,4 (egentligen roten ur 2) så får du de hela stegen.

1 * SQR(2) = 1,4
1,4 * SQR(2) = 2
osv.

Hela bländarsteg: 1; 1,4; 2; 2,8; 4; 5,6; 8; 11; 16; 22; 32 osv
1,4 till 2 är ett helt steg (stop) likväl som 16 till 22 är ett stop.

Varför det blir just så beror på ljusets egenskaper och hur stor förändring som behövs på bländaröppningen för att dubblera eller halvera ljusgenomsläppet.

Samma fenomen gäller även ljusstyrkan avtagande med avståndet. Om du t ex har en viss ljusstyrak 1 m ifrån dig ( eller t ex ifrån blixten) så har du hälften av styrkan 1,4m bort. Om du däremot har en viss styrka på 11m så har du hälften av det 16m bort.

(Hoppas jag inte tänkte fel nu)

Du tänker och förklarar helt rätt!

Kan bara tilläggas att om du ändrar ett helt steg, dvs t ex från 2.8 till 4 så får du öka tiden till det dubbla och om du minskar från t ex 8 till 5.6 så får du halvera tiden

Om nu kameran visar att den automatiskt över eller underexponerar ett par steg, så spela det ju ingen roll vilka andra automatiska inställningar man gör - den kommer fortfarande över/underexponera, om det nu är som jag tolkat det hela så är det den här knappen som du sätter dessa ändringar med:

"Exposure Compensation Button"

Bilagor

• exposure-compensation-button_nikon-d2x-270x300.jpg
    exposure-compensation-button_nikon-d2x-270x300.jpg
    23.4 KB · Visningar: 631
Vad är det för kamera som avses i första inlägget? Jag har aldrig sett någon graderad noggrannare än i tredjedels steg.

Johan: Tack, det där hjälpte mig till min digitala kamera. :)

Thor & Tibor: Ahaa tackar! :) Det där gav klarhet.

apersson850: Avser ingen specifik kamera direkt men Nikon FM som är min analoga under/överxponerar 1/5-1 steg ifall två dioder lyser i sökaren.

Ett förtydligande bara: Ett steg är en fördubbling eller halvering av något av de värden som påverkar exponeringen. Alltså slutartid, bländaröppning eller ISO. Men det kanske du redan visste.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar