Annons

Överexponera negativ färgfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

seamaster

Aktiv medlem
Skola för kvinnliga nakenmodeller söker fotograf för klassfoton.

på tal om det så har jag hört någonstans att man med födel kan överexponera negativ färgfilm 1/2 steg för att få en mustigare bild. Är detta ett bra knep, eller tappar man för mycket ??
Eller kompenseras detta ändå bort i labbet ??

Antar att färkorrektionsfilter, typ varmtonsfilter el dyl är värdelöst i komb med neg färgfilm ?

Det var väl ändå lite fel rubrik men OK du får väl ett svar ändå. Jag gissade direkt att detta inte handlade om nakna klassfoton.

Negativ film ska exponeras så att man får teckning i skuggorna. Kör man automatik är det då helt rätt att "överexponera" 0,5 - 1 steg. Labbet gör bilden normal men den rikligare exponering gör skuggteckningen bättre.

Färgkorrektionsfilter är inte värdelöst med negativ färg. Skillnaden är inte lika tydlig som med dia. Med färgkorrektionsfilter blir något lättare för automatiken att kopiera en bra bild. Krafiga färgfilter syns direkt om det är en effekt man är ute efter.

På fotosidan gäller rubriker som beskriver trådens innehåll. Jag har ändrat. Raderade dessutom dina två andra helt identiska trådar.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar