Annons

Överdriven svärta hos NEF-bilder Lightroom3

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludix

Aktiv medlem
Hejsan!

Gjorde ganska nyligen en uppdatering från min gamla trogna D80 till ett D7000 hus, bästa uppgraderingen jag gjort på länge.

Har dessvärre stött på en mindre rolig detalj, och det är när jag som vanligt importerar mina NEF-filer i Lightroom 3. Till skillnad från bilderna från D80:n så lägger LR3 till en totalt super über jätteöverdriven svärta på mina D7000 bilder, dock endast på Nef bilderna, Jpeg bilder förblir orörda.

Bilder finns nedan: Den första är jpeg med normal svärta, den undre Nef med LR3 svärta

Någon som har susning om hur man på nått sätt kan stänga av denna automatiska efterbehandling i LR3?

Bilagor

• jpeg.jpg
    jpeg.jpg
    42 KB · Visningar: 216
  • Nef.jpg
    Nef.jpg
    40.3 KB · Visningar: 217
Alla råkonverterare gör en tolkning av råbilder. Alla råkonverterare gör det på sitt sätt, det finns egentligen inget rätt eller fel, bara olika varianter. Om du inte är nöjd med LR's standardinställning så kan du skapa en egen.

JPG-bilder påverkas inte eftersom de redan är "tolkade" och behandlade i kamerans råkonvertering. Denna är beroende av de inställningar du gjort i kameran, och inställningarnas styrka och påverkan varierar mellan olika kameramodeller, tillverkare och fotografer, så inte heller där finns det någon enhetlig "sanning", bara olika varianter.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto