Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öron i porträttfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

fototubbe

Aktiv medlem
Hej

Funderar på om båda öronen bör vara med när det gäller porträtt från bröstet och uppåt.

Ändamålet är ett foto som visar vem som arbetar på respektive avdelning.

Har modelen stående med kroppen snett mot kameran ( en axel fram ) och huvudet svagt
vridet mot kameran, dock så syns inte örat i vissa fall men modellen har ögonkontakt med kameran.

Spåntant så tycker jag inte det är fel med endast ett öra som syns, men ibland om modellen väldigt runt ansikte eller väldigt kort eller har inget hår, då blir det också väldigt ansikte.

Tips mottages gärna


/ Tubbe
 
Välj bilden som visar personen från dess bästa sida. Bara ena örat med eller båda spelar väl ingen som helst roll. Är det flera bilder är det kanske bra om de är tagna ungefär i samma vinkel, från samma avstånd och så vidare, men huvudsaken är väl alltid att porträtten representerar personalen och företaget på bästa sätt och där spelar väl såna här detaljer ingen roll. Jag sysslar visserligen väldigt lite med porträttfoto, men det är i alla fall min åsikt om saken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.