Annons

Öppna rawbilder i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannas.foto

Ny medlem
Hej!
Har alltid fotat i jpeg. Nu måste jag dock snvända rawformatet då bilderna ska redigeras ganska kraftigt. Dock kan jag knte öppna rawbilderna i datorn. Inte ens i lightroom eller photoshop cs6.
Jag har windows 10 och canon 7d II. Någon som vet hur jag kan göra? Suuupertacksam för hjälp! Detta är den tråkiga biten av foto :-( att inte vara bra på datorer...
 
Kontrollera att den version du har av PS och LR stödjer din kamera. För varje ny kameramodell så måste Adobe uppdatera sin rawkonverterare
 
Hej!
Har alltid fotat i jpeg. Nu måste jag dock snvända rawformatet då bilderna ska redigeras ganska kraftigt. Dock kan jag knte öppna rawbilderna i datorn. Inte ens i lightroom eller photoshop cs6.
Jag har windows 10 och canon 7d II. Någon som vet hur jag kan göra? Suuupertacksam för hjälp! Detta är den tråkiga biten av foto :-( att inte vara bra på datorer...

Hej !
Börja med att uppdatera Lr, Ps och CameraRaw.
Installera sen Faststone som bildvisare, vad jag vet finns inget enklare sätt.
Alternativ: Använd Bridge.

http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm
http://www.faststone.org/FSViewerDownload.htm

//MW
 
Ah.. Där har vi nog problemet ja! Tack.
Men hur löser jag det? :)

Tror det är enklast med en googlesökning med din kameratyp och version av Adobe, då ser du vad du måste ha som senaste version.

Sedan går du in på Adobe hemsida och laddar upp en uppdatering. Tyvärr kan det vara så med tex LR att skulle du ha en version av LR tex 4.4 och Canon 7ii kom först när verion 6 är släppt så måste du uppdatera hela LR, dvs inte bara en gratisuppdatering
 
Ah.. Där har vi nog problemet ja! Tack.
Men hur löser jag det? :)
Vill du inte uppgradera till senaste LR eller PS, så kan du ladda ner Adobe DNG Converter och konvertera CR2-filerna till DNG. Då kan du öppna dem i äldre LR/PS. Eller ladda ner Canons egen DPP för att justera dina rawbilder.
 
Vill du inte uppgradera till senaste LR eller PS, så kan du ladda ner Adobe DNG Converter och konvertera CR2-filerna till DNG. Då kan du öppna dem i äldre LR/PS. Eller ladda ner Canons egen DPP för att justera dina rawbilder.

Canons DPP brukar finnas på medföljande CD/DVD i kamerapaketet, men om du inte har den tillgänglig finns det även för nedladdning här.

Du behöver mata in kamerans serienummer, men det står ju på kamerahuset.

/P
 
Tillägg

Med DPP (DPP 4.xxx har större inställningsmöjligheter för enskilda färger än DPP 3.xxx som också fungerar) kan du öppna rawfilen och göra dina grundinställningar för att sedan med ett knapptryck föra över bilden till PS för att där göra mer som t.ex. att arbeta i lager eller med händelsepensel eller andra penslar eller mm mm. Många professionella djur/fågelfotografer använder detta arbetsflöde (bl.a. Arthur Morris) just därför att DPP har en fantastisk förmåga att plocka fram bra färger, lågt brus utan utsmetning och skärpa mm ur Canonfilerna. Enda nackdelen enligt mig är att vid svåra motiv med mycket skugga så är det lättare att lyfta dessa om man öppnar filerna direkt i Camera Raw eller Lightroom detta gäller även att sänka högdagrar som t.ex. för ljus himlar (Ganska stor skillnad faktiskt). Fast för 95-99 % av bilderna blir det bättre och går snabbare (om man inte har väldigt bra förinställningslägen/profiler till Camera Raw/Lightroom).

DPP överför också automatiskt kamerans inställningar vad gäller skärpa, brusreducering, färgmättnad mm mm direkt till den öppnade rawfilen.
Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.