Advertisement

Annons

Öppna råfiler från Aperture

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Hedin

Aktiv medlem
Jag har Aperture på MAC som jag tänkt använda som sorteringsprogram och för bildspel mm.
Bilder som jag vill redigera i Photoshop CS5 vill jag kunna öppna i Adobe Camera Raw. Jag har inte lyckats hitta något sätt att göra det från Aperture. Aperture envisas med att själv göra RAW-konverteringen och sedan öppna Photoshop. Som det är nu måste jag leta upp filen i Bridge och öppna den vägen. Aperture känns lite överflödigt då.
Är det någon som vet om och hur man man kan öppna en råfil i ACR direkt från Aperture?

Lars

Har visserligen inte Aperture, men i Iphoto kan man ändra i inställningar/avancerat och bestämma att raw-filen öppnas i valt program när man ska redigera. Gissar att det finns något liknande i "storebror" Apterture.

Har visserligen inte Aperture, men i Iphoto kan man ändra i inställningar/avancerat och bestämma att raw-filen öppnas i valt program när man ska redigera. Gissar att det finns något liknande i "storebror" Apterture.

Hej och tack för tipset, men jag lyckas inte med detta. Det enda jag hittar är val av extern bild-editor. Där kan man bara välja JPEG eller TIFF som filformat. Vad jag förstår är inte Adobe Camera Raw en egen applikation som kan startas direkt. Den kör under Photoshop eller Bridge. Jag hade velat kunna välja Photoshop med filformat RAW.

Lars

Hej igen
Jag försöker förnya tråden. Är det verkligen ingen som vet hur man öppnar en råfil i Adobe Camera Raw från Aperture? Kan det vara så illa att det inte går?
Lars Hedin

Går inte. Du kan bara editera färdigframkallade bilder i t ex TIFF i en extern editior som du redan vet. Om du vill använda Aperture till att göra bildspel och liknande så får du importera bilderna dit efter du framkallat raw-filerna på annat ställe.

Jag använder Aperture till det mesta, men för några bilder har jag valt att framkalla i annan programvara, då det under vissa speciella förutsättningar blir bättre resultat i annan framkallare. Då har jag precis som vanligt importerat och katalogiserat i Aperture. Sedan har jag exporterat mastern till de få bilder som jag vill framkalla i annat program, framkallat dem och sedan importerat tillbaka dem som TIFFar. Det fungerar då det rör sig om enstaka bilder, men det låter som du vill göra det mer än så och då är det kanske en alltför omständig process.

Går inte. Du kan bara editera färdigframkallade bilder i t ex TIFF i en extern editior som du redan vet. Om du vill använda Aperture till att göra bildspel och liknande så får du importera bilderna dit efter du framkallat raw-filerna på annat ställe.

Jag använder Aperture till det mesta, men för några bilder har jag valt att framkalla i annan programvara, då det under vissa speciella förutsättningar blir bättre resultat i annan framkallare. Då har jag precis som vanligt importerat och katalogiserat i Aperture. Sedan har jag exporterat mastern till de få bilder som jag vill framkalla i annat program, framkallat dem och sedan importerat tillbaka dem som TIFFar. Det fungerar då det rör sig om enstaka bilder, men det låter som du vill göra det mer än så och då är det kanske en alltför omständig process.

Tack så mycket för svaret. Det här är väl ganska likt hur jag har gjort, men jag har hela tiden haft en känsla av att jag missat någon enklare väg. Jag har inte använt Apertures databas för bilder, utan haft bilderna som lösa filer. Då behöver man inte exportera och importera. Det går säkert att göra som du beskrivit för enstaka bilder. Orsaken att jag velat göra det för alla bilder är mest att jag tycker mig ha lärt mig Camera Raw bra och vet precis hur jag skall göra där. Jag skall prova din strategi.

Hälsningar och ännu ett tack för svaret
Lars Hedin

om jag inte minns fel finns det en plugin för detta, kolla på apples sida, det finns en lista på pluggar till aperture där någonstans. Ursäkta ett väldigt svävande svar.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto