Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öppna photoshop i 50%

Produkter
(logga in för att koppla)

p72

Aktiv medlem
När jag öppnar en bild i Photoshop är den alltid i 33%. Jag skulle vilja ändra så att bilder öppnas i 25 eller 50%. Finns det någon inställning för detta?

Pontus

De öppnas inte alls alltid i 33%. Det beror helt på hur stor bilden är i originalstorlek. Photoshop visar alltid hela bilden anpassad till arbetsytan när du öppnar en bild.

Lite off-topic:

När jag öppnar mina jpeg bilder - canon 300d - i PS 7.0 har de alltid upplösning 180 pixlar per tum.

Är det också en inställning i PS eller i 300d?

Tack, du har rätt. Men då har jag en fråga till. Går det att göra så att de inte öppnas i ojämna %-tal? Oftast när jag öppnar bilder blir de i 33% och jag vill att de ska öppnas i 25,50 eller 100%. När de öppnas i tex 33% måste jag alltid fram med förstoriingsglaset direkt. Jag skulle vilja slippa det.

Ok det löser inte mitt problem. Jag vill inte titta i bilderna i ojämna %-tal finns det något liknande kortkommando som gör bilden så stor det går fast med jämt %-tal?

Använd förstoringsglaset!

Vet inte hur det är på PC men tippar på CTRL när du markerar med förstoringsglaset och då står det minus istf. plus!
Bilder blir lättare att jobba med om du har dom i "jämna fjärdedelar"!*ler åt mitt eget svar*:)
Vad jag menar är att den ska vara i 25, 50 el. 100%
Om den är i 33 el. 66% blir den lätt lite förvrängd i pixlarna på de flesta skärmar och det är svårt att se hur filter blir i verkligheten!
Ett tips är att klicka i rutan "Resize window to fit" i PS!

>>Fredrik

Aj, tusan!:)
Det är det på Mac oxå!*s*

PS är ett mycket bra program och du kan hitta MASSOR av tips, tutorials och sajter på internet!

Good luck!

p72 skrev:
Ok det löser inte mitt problem. Jag vill inte titta i bilderna i ojämna %-tal finns det något liknande kortkommando som gör bilden så stor det går fast med jämt %-tal?

Snabbaste sättet att nå den storlek du vill ha torde vara att skriva in önskat procenttal direkt i rutan som anger procentgraden (nere till vänster).

p72 skrev:

Ctrl "0" direkt följt av Ctrl "-", maximerar först storleken på fönstret och minskar därefter bilden till närmaste jämna steg (50%, 33%, 25% och så vidare).

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar