ANNONS
Annons

Öppna jpg som raw

Produkter
(logga in för att koppla)

DanneEje

Medlem
Jag har precis skaffat cs5 och vill öppna jpg filer i raw hanteraren. Jag vet att det ska funka eftersom det funkat tidigare.

Jag letar upp bilden i Bridge markerar bilden och trycker Ctrl + r för att öppna i raw.
Nu får jag ett felmeddelande som säger: Camera Raw is not enabled. Camera raw editing requires that a qualifying product has been launched at least once to enable this feature.

Så då har jag testa att göra samma sak med en Raw bild och får samma felmeddelande. Dock om jag dubbelklickar på raw bilden så öppnas den i CR utan problem.

Har någon något tips på vad jag kan göra?

Jag kan ha fel, men som jag har fattat det så läser ett RAW-konverteringsprogram endast RAW filer.
Vilket gör att man inte kan öppna en jpg-fil i RAW.

Vad konstigt. Precis samma sak hände mig när jag tänkte förklara hur jag har gjort när jag använde Bridge förut.

Valde "Öppna i Camera Raw" och så kommer ett felmeddelande, men att dubbelklicka gick bra.
Men för att öppna JPG i ACR så går man in i "Alternativ" (Ctrl + K) och så finns det en ruta med JPG- och TIFF-hantering, där man kan välja att tre olika alternativ. Antingen att stänga av JPG-hanteringen helt (tror det är default), öppna JPG med inställningar och att alltid öppna JPG-filer.

Det är allt jag kan hjälpa till med, problemet med att öppna i ACR med Ctrl + R har jag ingen aning vad det kan bero på.

Nu vet jag inte hur man gör i CS men det borde vara lika som i Elements.
I Redigeraren (motsvarar CS) gå till Arkiv/Öppna som. I dialogrutan, där du väljer vilken fil du skall öppna, klickar du på pilen till höger om rutan: Öppna som. Välj Camera Raw i rullgardinsmenyn. Markera filen och klicka på Öppna.

Mvh
Leif

Tips:

Plåta RAW+S-JPEG hela tiden
Skaffa stora minneskort, gärna flera stycken
Skaffa Lightroom för lättare redigering & använd bara photoshop när du verkligen behöver retushera, går så mycket snabbare :)

Har du använt och aktiverat Photoshop någon gång än?
Pröva att öppna en råfil direkt i PS också och se om det går. Försök sedan igen från Bridge och se om det fungerar.

Det funkar fan inte.

Det är helt sjukt.Det funkade när jag hade CS3 men inte längre, nu kan jag inte ens gå in i "Camera raw inställningar". Jag får samma felmeddelande där.

Jag brukar fota i raw endast, men pga ett kort fotojobb jag gjorde åt en polare som bara ville ha jpg bilder så ändrade jag inställning och glömde ändra tillbaka.

Som jag skrev tidigare så kan jag öppna raw bilder i ACR genom att dubbelklicka på dem men inte genom att högerklicka och välja öppna i ACR.

Jag vill inte påskina att det är det som är problemet... Men, det felmeddelande du beskriver kan man bland annat få om man använt en nyckel ifrån en av de piratnyckelgeneratorer som Adobe spärrade häromveckan.

Det fel du beskriver beror på att du inte, på ett korrekt sätt, aktiverat Photoshop. Precis som det sagts här i tråden.
Om du först startar Photoshop och sen går till hjälp menyn kan du enkelt se om det står "Akvitera"/"Activate" eller "Deaktivera"/"Deactivate". Beroende på vad som står där vet du om din din Photoshop aktiverats eller ej. Om det står Deaktivera är du aktiverad - och om du fortfarande inte kan öppna en bild i Camera Raw från Bridge tycker jag du ska ringa Adobes support. (Alt, testa att köra deaktivera, starta om, aktivera och sen testa från Bridge).

Anledningen är att den "licensieringskontroll" som finns i Bridge/Camera Raw bygger på att ett "Värd" program är aktiverat. Om så ej är fallet, fungerar ej applikationen som den ska.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar