Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskemål om att kunna spara blogginlägg till pdf

Produkter
(logga in för att koppla)

alex.odman

Aktiv medlem
Hej!

Har haft min blogg ett tag nu och inser att det finns mycket där som jag skulle vilja spara till framtiden. Bloggen blir ju lite av en dagbok.

Jag har ett önskemål om en funktion där man kan autogenerera en pdf med inlägg från bloggen. Som ett eget arkiv.

Man kan självklart göra detta för hand men det skulle ta rätt lång tid och vara lite bökigt. Utan att egentligen veta, kan jag tänka mig att detta inte är en funktion som är svår att skapa.

Det kan vara lite otympligt att spara ner alla inlägg i ett dokument. Förslagsvis kan man bunta ihop inläggen tio och tio. Bäst av allt hade det vart om även bilderna hade sparats med i dokumentet.

Vad tycker redaktionen om detta förslag? Är det möjligt att lösa? Finns det några hinder som jag inte ser? Jag diskuterar gärna vidare om denna funktion.

Med vänliga hälsningar!

/ Alexander Ödman

Det är inte inbyggt, men lätt att skaffa till sin dator

Det finns både gratis och de som kostar en liten slant, men för detta räcker nog en gratis tex http://www.cutepdf.com

Programmet skapar en ny skrivare som skapar PDF-fil istället för att skriva ut på skrivare, så du kan skapa PDF:er från alla applikationer som kan skriva ut - inklusive webbläsaren.

Okej. Vi Macanvändare har ju haft detta i systemet i många år, så jag trodde det var inbyggt i Windows också.

Aha, nej på Windows har vi full valfrihet (dvs får försöka bygga ihop en fungerande miljö själva :)

Det är inte inbyggt, men lätt att skaffa till sin dator

Det finns både gratis och de som kostar en liten slant, men för detta räcker nog en gratis tex http://www.cutepdf.com

Programmet skapar en ny skrivare som skapar PDF-fil istället för att skriva ut på skrivare, så du kan skapa PDF:er från alla applikationer som kan skriva ut - inklusive webbläsaren.
Gäller detta fortfarande, eller har det kommit ny(-a) funktioner på FS som gör detta lättare?

hemsidan m gratisprogram verkar finnas kvar, 4 programvarianter ”gratis, free, life time…” nån här på FS som har provat?

(Helst för MAC, men iofs har jag en PC W10 som jag oxå kan använda…)

Senast ändrad:
Gäller detta fortfarande, eller har det kommit ny(-a) funktioner på FS som gör detta lättare?

hemsidan m gratisprogram verkar finnas kvar, 4 programvarianter ”gratis, free, life time…” nån här på FS som har provat?

(Helst för MAC, men iofs har jag en PC W10 som jag oxå kan använda…)
På Windows finns numera "print to pdf" inbyggt i operativsystemet.

Verkar ju finnas på mac också:

Ja om det är ett enskilt inlägg så väljer man Save as PDF i Print-dialogen (man väljer det istället för skrivaren i Destinationsfältet.). Men jag skall kolla hur det ser ut för printning av webbsidor kan bli rätt fullt (eftersom menyer mm kan komma med).

Bilagor

• Skärmavbild 2023-02-01 kl. 10.55.57.png
    Skärmavbild 2023-02-01 kl. 10.55.57.png
    2 MB · Visningar: 3
I Print-dialogen så kan man labba lite med Inställningarna för att få en renare PDF. Tex ta bort sidhuvud/-fot och även labba med marginalinställningarna.

Bilagor

• Skärmavbild 2023-02-01 kl. 10.59.17.png
    Skärmavbild 2023-02-01 kl. 10.59.17.png
    210.3 KB · Visningar: 1
  • Skärmavbild 2023-02-01 kl. 10.58.53.png
    Skärmavbild 2023-02-01 kl. 10.58.53.png
    198.2 KB · Visningar: 0
Ja om det är ett enskilt inlägg så väljer man Save as PDF i Print-dialogen (man väljer det istället för skrivaren i Destinationsfältet.). Men jag skall kolla hur det ser ut för printning av webbsidor kan bli rätt fullt (eftersom menyer mm kan komma med).
Precis! Det r det jag gärna vill ha! / Mange tack!

Med Google Chrome (och kanske andra webläsare också?) kan man spara en websida rakt av. Man får en HTML-fil och en mapp med alla bilder (och kanske annat krafs som behövs) som hör till websidan.

Fungerar kanske inte så bra med dynamisk skapade websidor, men bloggarna är väl statiska?

På macOS kan man välja Exportera som PDF istället för att gå via skriv ut.
Då får man en PDF en suite istället - helt utan ful sidbrytning.

På macOS kan man välja Exportera som PDF istället för att gå via skriv ut.
Då får man en PDF en suite istället - helt utan ful sidbrytning.
Jag upptäckte att med detta suveräna sätt får jag en pdf som omfattar 4-5 st av mina bloggar...
Så här gjorde jag för att få en pdf med bara en blogg i...
Längst ner på den aktuella bloggen, maila den till mig själv på min "sekundära" mailadress...
Gick in och läste att det var rätt blog, och först därefter "Exportera som pdf" i min Mac.
Då blev det bara en blogg - att kunna redigera en pdf själv är dyrt, om man inte har Adobe-programmet Acrobat!

"Förhandsvisning" i Mac OSX är betydligt mer kompetent än man först anar. I Förhandsvisning kan man under förutsättning att pdf'en inte är skyddad ta bort sidor, lägga till sidor, infoga nya textblock ovanpå innehållet, göra anteckningar, signera, markera etc. Det som inte går att göra är att ändra i redan befintlig text i pdf'en.

Jag upptäckte att med detta suveräna sätt får jag en pdf som omfattar 4-5 st av mina bloggar...
Så här gjorde jag för att få en pdf med bara en blogg i...
Längst ner på den aktuella bloggen, maila den till mig själv på min "sekundära" mailadress...
Gick in och läste att det var rätt blog, och först därefter "Exportera som pdf" i min Mac.
Då blev det bara en blogg - att kunna redigera en pdf själv är dyrt, om man inte har Adobe-programmet Acrobat!

Du hade kunnat klicka på inläggets rubrik eller ”permalink” i botten och besparat dig mailandet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar