Annons

Önskelista: I min nästa Pentax...

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
Hej!

Som tekniknörd och funktionsfreak finns det en rad andra saker jag prioriterar i min kamera framför optiska prestanda. Jag antar att jag inte är ensam om det och hoppas att kameratillverkarna någon gång också ska tillfredsställa denna kategori av konsumenter.

Som exempel kan jag nämna att mina investeringar i DA*-objektiv framför allt varit för den tysta autofokusmotorn och vädertätningen.

I nästa kamerahus från Pentax vill jag ha nätverk, GPS, HDMI och högupplöst skärm.

Nätverk vill jag ha för att var som helst och när som helst kunna skicka bilder från kameran till fotobloggen, resedagboken, jobbet, tidningen, familj och vänner etc. Jag tänker mig plats för ett SIM-kort i kameran eller batterigreppet. I menyn kan jag sedan sända bilder till önskad mottagare. Givetvis ett medföljande program för att enkelt lägga upp eller synka en adressbok. Titta på Sonyericssons exempel MD400g GPS USB-modem för mobilt bredband.

GPS vill jag ha för att tagga bilderna med exakt position. Den nya A-GPS tekniken som finns i mobiltelefonerna ökar dessutom tillgängligheten för GPS.

HDMI vill jag ha för att enkelt koppla min kamera till moderna skärmar. Detta borde ju vara standard idag precis som USB.

Högupplöstskärm vill jag ha för att effektivare granska bilder direkt i kameran, för att få in mer information på skärmen och för att öka läsbarheten. Titta bara på skärpan på Sony Ericssons Xperia! Ricoh CR1 visar 920.000 pixlar på en 3 tums skärm. Det är 120.000 pixlar/cm2. Pentax K20 visar 230.000 pixlar på en 2,7 tums skärm. Det är 34.000 pixlar/cm2.
 
Nah, inget av det där finner jag nödvändigt, om ens önskvärt utom möjligen bättre upplösning på skärmen. Det enda jag önskar i min nästa DSLR är bättre brusegenskaper, särskilt vid högre ISO. Min K10D suger hårt vid 800-1600. Annars är jag faktiskt nöjd.
 
Det där låter som tillbehör:
Ladda upp bilder kanske kommer att funka genom en mobil.
GPS kan det ev komma stöd för, men då med en separat GPS, men antagligen få intresserade.
Vad som krävs av kameran för HDMI vet jag inte...
Men en högupplöst skärm lär nog finnas.

Men det som behövs är ljudinspelning, dels en fil med info om plats, namn på personer eller föremål och temperatur mm som man lägger till bilden(finns på min förra kompakt). Dels att spela in ljud med högre kvalitet som tex en illustration till bilden eller bildspel.


Det behövs oxå att uppdatera mjukvaran så det går att ställa in automatisk omställning för sommar/vintertid.


Sen video och knappar man kan använda med handskar och femtielva andra nyttigheter...
 
GPS skulle kunna vara bra att ha men HDMI hoppar jag gärna över, det skulle nog dra upp priset onödigt mycket också eftersom det ska betalas licenspengar då.
Annars tycker jag att man ska inrikta sig på att förfina nuvarande funktioner.
 
...
I nästa kamerahus från Pentax vill jag ha nätverk, GPS, HDMI och högupplöst skärm.
...
För att kunna märka bilderna med GPS-koordinater behöver du inte köpa ett nytt hus - separata GPS-mottagare finns redan. Sony har t.ex. två varianter (de kan användas även till andra kamerafabrikat).

Sony GPS-CS1 kostar 895 kr här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5546587

Sony GPS-CS3KA foto kostar 1.495 kr:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9010983

Den senare är en nyare modell, och sägs vara värd merkostnaden (har dock själv ingen praktisk erfarenhet av någon av dessa).


PS Även Nikon har en GPS-mottagare, men den passar enbart VISSA Nikon-kameror, så den är ju inte lika generellt användbar.
 
Senast ändrad:
Humm jag är nybliven Petax ägare och det enda jag saknar är Lite bredare kamera rem och hus i metall kanske(hadde tidigare 40d),i övrigt tycker jag Pentax ska sattsa på optik och framför allt på marknadsföring för där är de kass då de inte lyckas sälja mer trotts att de har så fina produkter...

/Sverker
 
GPS vill jag ha för att tagga bilderna med exakt position. Den nya A-GPS tekniken som finns i mobiltelefonerna ökar dessutom tillgängligheten för GPS.

Visst, men då får du nog lägga till 'inbygd telefon' på önskelistan oxå, A-GPS använder mobilnätet, det är det som är själva grejen.

Per
 
Nä usch....

Som vanligt så är jag motvals!
Alla nya, och för de mesta, helt onödiga funktioner som bara kostar en massa pengar.
Varenda extra grej blir samtidigt en risk när garantitiden gått ut.
Hur roligt är det att ha en fin kamera med ex. icke fungerande GPS?

Hellre en billigare slimmad kamera, som fungerar som en kamera utan en massa bling, bling!

Vill man ha en massa skräp så kan man köpa det vid sidan om som tillbehör.
 
Jag vill ha alla finesser som krävs för att folk ska börja köpa Pentax utav bara helv-e!
Sen väljer jag själv vilka jag vill använda.

/Lage
 
Visst, men då får du nog lägga till 'inbygd telefon' på önskelistan oxå, A-GPS använder mobilnätet, det är det som är själva grejen.

Per

Varför då? Nätverket fanns ju redan på min lista. Kollade du in Sonys gadget? Här har du dessa två kombinationer.

Jag säger inte att detta ska vara den nya efterträdaren till K20. Detta är en ny nisch. Nu har alla HD-video i sina hus. Detta kommer att komma och det gäller att hänga med. DSLR:en har blivit folklig. Vem vill inte kunna fotoblogga från Syltoppen eller stranden i Grekland? Jag är övertygad om att den kameratillverkare som satsar på detta kommer att sälja som smör i solsken. Här har Sony fördel som redan besitter detta tekniska kunnande till skillnad från våra övriga klassiska kameratillverkare som bara sysslat med kameror. Sony har ju redan tekniken i andra prylar. Jag vill att Pentax börjar nischa sig. Jag tror att det lönar sig. Se bara deras nya tänk när det gäller nya färger på husen. Smart! Kostar inget extra med lockar nya köpare just för att andra tillverkare bara erbjuder svarta tråkiga klumpar. Form, färg och funktion spelar roll idagens konkurrens.

Jag vill ha funktionerna i kameran, inte som något man kopplar på. Gärna touchscreen också.

Förstår att det inte får genomslag på detta forum. Härinne är det mest revirtänk och fokus på optiska prestanda.

Tycker för övrigt att ISO800 på min K10 funkar ypperligt och i många fall även ISO1600.

Ljudinspelning var bra! Det skulle jag också vilja ha. Tagga bilden med röstinspelning. Smart.
 
PS Även Nikon har en GPS-mottagare, men den passar enbart VISSA Nikon-kameror, så den är ju inte lika generellt användbar.
Å andra sidan fungerar ju den så som man vill (och företsäller sig) att en GPS-enhet skall fungera, dvs den skriver GPS-data direkt till bildfilen. Sonys enheter är ju ett slags "halvautomatiska" varianter, där bild och data måste paras ihop med mjukvara i efterhand.
 
För att ladda upp bilder på nätet direkt från kameran behövs en extra flik i menyn med bildbehandling; storleksförändring, Jpeg optimering, skärpning osv, processor finns redan i kameran så det kostar antagligen inget extra förutom utveckling av mjukvaran.
 
Det som lockar mig är just ljudinspelning, video, fina dynamiska och brusegenskaper och lite till.

Att ha HD video i kameran "utan extra kostnad" är lockande, undrar lite vad Canon, Sony och Panasonic tycker eftersom dom redan säljer videokameror. Samsung måste oxå komma med video i sin NX kamera för att konkurrera och Panasonics nästa M43 kommer med video, så av dom kommer säkert kameror i prisklass ner mot 3500:- 3000:-. Då måste videokamera försäljningen minska ordentligt.
 
Jag vill ha en knapp för att ta bilder, lite rattar att ställa in saker på, en sensor och plats för minneskort och batteri...

Ska du ha en facebook kamera så köp en telefon
 
Ska du ha en facebook kamera så köp en telefon
Det fanns sådana som du, även när Minolta kom med AF på åttiotalet.
Och jag har hört att ni fanns, även när Leica introducerade småbildsformatet...

Och, förresten: kan man köpa "en telefon" idag?
Utan att få en kamera, radio, Walkman, Internet-browser och kalender på köpet?
 
Jag skulle vilja ha fyra hjul, en ratt och hög markfrigång på min Pentax K10D. Vore kalas, sen skulle jag ju såklart ha nytta av gps, fönsterhissar och en espressomaskin på den också.

Som tillval skulle jag välja en pizzabagare och en Guinnesstapp.
 
Jag vill ha bra iso på 1600, vridbar skärm med livewiev, betydligt bättre skärm än på min k10d, 5 bilder per sekund, gärna filmmöjligheterna, bättre multimätning.

Inga omöjliga grejer alltså...
 
Å andra sidan fungerar ju den så som man vill (och företsäller sig) att en GPS-enhet skall fungera, dvs den skriver GPS-data direkt till bildfilen. Sonys enheter är ju ett slags "halvautomatiska" varianter, där bild och data måste paras ihop med mjukvara i efterhand.
"It goes with the territory" så länge de olika tillverkarna implementerar meta-data olika (arbete pågår dock, under mer eller mindre hårt motstånd, för att ena de ledande tillverkarna om en gemensam standard). Tills detta har skett kan man antingen välja att konstruera en mackapär så att hela processen kan göras i ett enda steg, men då fungerar GPS-enheten enbart till specifika kameramodeller (vilket Nikon valt att göra), eller också göra enheterna ifråga generellt användbara för alla kameror på marknaden, varvid det blir två ett steg i processen (vilket alltså Sony valde).

Och när det gäller önskelisteuppfyllelse för Pentax-användare och andra är ju Nikons variant helt ointressant (fast det var ju jag själv som nämnde dess existens - för att inte informationsbegränsa). Den är t.o.m. ointressant för åtskilliga Nikon-användare(!) Dessutom är Nikon-varianten i vanlig ordning dubbelt så dyr... :)

Hurra för att det växer upp fler spelare på fotomarknaden! Ett tag såg det ju ut som att Canon och Nikon skulle bli de enda stora kvar, och två är för lite - det skulle inte alls ha varit bra för oss konsumenter. Är rätt säker på att det framöver lyckligtvis kommer att finnas åtminstone tre stora som fightas om "medaljplatserna", och jag skulle gärna se att såväl Pentax som Olympus fanns med i den matchen. Som det var förr. Och det var ju alltid bättre förr, som bekant... :)

Enligt min mening tyder dock tecknen på att det bästa man kan hoppas på när det gäller de båda sistnämnda är att de kan komma att leva kvar som nisch-tillverkare (ifall inte något väldigt remarkabelt skulle inträffa).
 
Senast ändrad:
Alltid trevligt att höra att det finns lite positivism därute i cyber-rymden :)

Word!

mitt tips till skönaste undermening i år.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.