Annons

Önskas: Pool för kreativt fotograferande.

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias__o

Aktiv medlem
I takt med att digitalkamerorna började ta över marknaden läggs mer och mer fokus på det digitala efterarbetet och mindre tid läggs på själva fotograferandet. I fototidningar skrivs det massor om hur man fixar till halvtaskiga bilder men mindre på hur man faktiskt använder kameran.

För mig handlar fotograferandet om att ta så bra bilder vid fototillfället att jag inte behöver göra några ändringar i datorn. Detta är mycket svårt och jag har långt kvar. Jag håller mig alltid till fotosidans kriterier för manipulation som jag tycker är bra. Ofta läser man bland kommentarer på uppladdade bilder att delar bör retucheras bort i efterarbetet. Detta är för mig inget allternativ. Om jag anser att något behöver tas bort i efterarbetet har jag helt enkelt inte varit tillräckligt noggrann när jag tog bilden.

När man laddar upp bilder på fotosidan har man möjlighet att ange om bilden är manipulerad eller inte. Dock används inte alltid den funktionen.

Bland de befintliga poolerna finns pooler för kreativ efterbehandling, alternativa mörkerrumstekniker och konstfoto. Det jag saknar är en pool där man fokuserar mer på kameraarbetet, att använda och utnyttja de förutsättningar och brister som kameran och omgivningen ger dig och minimera efterarbetet i datorn.

Finns det fler som tänker som mig eller är jag bara gammalmodig och tråkig?

mattias__o skrev:

Finns det fler som tänker som mig eller är jag bara gammalmodig och tråkig?

Jag håller med dig i det stora hela.
En sådan pool skulle vara kanon!
Vad beträffar hur mycket efterarbete som skulle "vara tillåtet" så borde det begränsas till motsvarigheter av vad man kan göra i ett analogt mörkrum med enkla medel. Nivåjusteringar, efterbelys/pjattning o liknande. Kanske skulle en "Analogpool" vara bra också.

Jag är dock inte lika restriktiv vad gäller retuschering som du. Retuschering är en analog teknik som mycket väl kan utnyttjas om det görs med eftertanke.

Gammalmodig och tråkig tycker jag inte du är, fotografering i sin enklaste form är ett hantverk som måste bevaras för framtiden precis som alla andra.

Mattias: Jag försöker, precis som du, få fram så färdiga bilder som möjligt rätt ur kameran. Jag skulle kunna tänka mig en pool där man inte ens får justera kontrasten. Det vore en utmaning! =)

Mvh.Adrian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar