Annons

Önskar utställningstips

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Hejsan

Jag har tillsammans med en vän blivit erbjuden att ställa ut lite bilder på ett galleri i Tunisien. Problemet är att jag aldrig har ställt ut tidigare och därför är full av frågor.

Hur små bilder kan man ställa ut utan att det blir för pluttigt? Förmodligen kan ni inte svara på det eftersom det kanske beror på lokalen men kan ni bidra med några tankar är jag tacksam

Ska man rama in bilderna, vilket blir attackdyrt, eller räcker det med passpartout (ingen aning om hur det stavas men ni vet nog vad jag menar :))?

Vissa av bilderna tänker jag kopiera upp från dia. Hur stora kan man göra papperskopior från dia utan att tappa kvaliten? Även här är det säkert svårt att ge ett enkelt svar eftersom det hänger på optik m.m., men dela gärna med er av egna erfarenheter.

Vilket papper bör man använda, matt, halvmatt eller blankt?

Bilderna kommer bjudas ut till försäljning, på galleriföreståndarens förslag, men jag har ingen aning om vad som är ett skäligt pris. Observera att jag inte ställer ut för att tjäna pengar på det men om någon vill köpa en bild säger jag inte nej utan blir bara tacksam och stolt. Jag vill absolut inte sätta några höga priser på bilderna men samtidigt går det inte att lägga sig långt under den etablerade prisnivån. Det skulle bara röra till det för de lokala fotograferna och göra besökarna konfunderade. Jag undrar därför hur ni skulle prissätta era bilder?

hälsar
markus, som är nervös

Hur små bilder kan man ställa ut utan att det blir för pluttigt?

Det finns egentligen ingen storleksgräns, allt är upp till din kreativitet och fantasi. Pyttesmå bilder, typ 10x15, i stor passepartout kan bli väldigt snyggt. Det viktiga är att bilderna har någonting att säga.

Ska man rama in bilderna, vilket blir attackdyrt, eller räcker det med passpartout (ingen aning om hur det stavas men ni vet nog vad jag menar :))?

För synintryckets skull räcker det med en snygg passepartout, men då är det risk för att du får fingeravtryck och annat skit på bilderna, kanske t.o.m salivstänk. Det kommer alltid besökare som inte kan hålla tassarna borta. Jag har gjort den erfarenheten flera gånger.

Hur stora kan man göra papperskopior från dia utan att tappa kvaliten?

Jag kopierar dia på Ilfochrome hemma. Ett riktig skarpt småbildsdia går bra att dra upp till minst 30x40.

Vilket papper bör man använda, matt, halvmatt eller blankt?

Beror på mycket på hur ljuset faller i lokalen. Om det finns stora fönsterytor som släpper in dagsljus så kan det bli mycket blänk i blankt papper. Är det däremot en mörk lokal med riktad spotbelysning på bilderna, ja då är blankt papper kanske det bästa. Generellt tycker jag att blankt papper ger det bästa skärpeintrycket.

Bilderna kommer bjudas ut till försäljning, på galleriföreståndarens förslag, men jag har ingen aning om vad som är ett skäligt pris. Jag undrar därför hur ni skulle prissätta era bilder?

Svår fråga, jag har ingen koll på bildpriser i Tunisien:D . Kan du inte be galleriföreståndaren om råd?

Mvh/Acke:)

Tack så hemskt mycket för hjälpen Ulf. Det var många verkligt bra tips för en ovetande amatör som mig.

Det har aldrig fallit mig in att folk kan fingra och kladda på bilderna. Nu kom nödvändigheten av ramning i ett nytt perspektiv. Får se vad min budget tillåter.

Du har nog helt rätt i att man bör kontakta galleriägaren om prissättning. Det vore dock intressant att veta hur ni prissätter era bilder i Sverige.

hälsar
markus

Amatörer är vi nästan allihopa på den här sajten.:)
Det betyder bara att vi älskar det vi gör...
Mvh/Acke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar