Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskar tutorial för efterbehandling av modellfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Lite då och då ser man en stopmotion eller uppspeedad inspelning av all redigering som görs av en fotomodell. I inledningen ser modellen ut som vilken normal flicka om helst, och när det är klart ser det ut som parfym- eller modereklam. Man drar in magen, gör benen längre, ögonen större, modellen smalare etc. Jag vill lära mig göra denna typ av redigering.

Att släta ut hud och pilla port pormaskar är ju inte så svårt om man kört photoshop ett tag och det finns gott om turorials om det. Men, att övertygade göra folk smalare eller göra ben och hals längre känns som lite svårare för mig. Jag kan tänka mig köpa lämplig DVD från tex moderskeppet om det skulle behövas, eller en bra bok. Dvs jag vill inte på något sätt göra trovärdiga bilder utan jag vill veta hur man gör parfymreklam. Vad kan rekomenderas?

Proffsen har egna eller speciella plugins till PS, som vi dödliga tyvärr inte kommer åt så lätt. Det handlar alltså inte bara om att hitta rätt reglage i verktygslådan.

Jag har svårt att tro att en plugin kan dra in magen på fotomodellen. Lika lite som det finns en spak i photoshop som gör detsamma. Jag har en DVD från moderskeppet som heter kreativ editering eller nått i den stilen. I den fick jag lära mig hur man klistrar in en flodhäst med vingar i slottslandskap på ett övertygande sätt. Det var ganska många moment. Jag misstänker man kan göra nått snarlikt fast med med modeller. Det var nått sånt jag hoppas på att hitta.

Proffsen har egna eller speciella plugins till PS, som vi dödliga tyvärr inte kommer åt så lätt. Det handlar alltså inte bara om att hitta rätt reglage i verktygslådan.

Du har nog hört en konspirationsteori låter det som ;)

Det finns inga hemliga och icke-tillgängliga filter eller plugins kan jag lova för nån inre sluten krets.

Mycket spenderad tid, välgjort, mycket erfarenhet och precis dom vanliga verktygen som finns i photoshop är vad som används. Filter och plugins är snarare ett stort no-no, eftersom dom ger "effekter" som enklare kan återskapas. Fotografer vill ha orginalitet, inte kopior av andras arbete.
Ofta jobbar fotografer som är yrkesverksamma ihop med retuschörer som gör efterarbetet.

Frekvensseparering, kloning, liquify och kopiera olika delar och klistra in räcker för att ändra proportioner nästan precis hursomhelst.

Kan även nämnas att quick-fix är motsatsen till vad som krävs, det är ofta folk som är väldigt duktiga på att måla som blir riktigt duktiga retuschörer. Man behöver förstå hur ljus faller, hur linjer arbetar i bilden, vad som blir bra helt enkelt. Mer så än vad ett program/plugin kan skapa genom ett klick.

Jag har svårt att tro att en plugin kan dra in magen på fotomodellen. Lika lite som det finns en spak i photoshop som gör detsamma. Jag har en DVD från moderskeppet som heter kreativ editering eller nått i den stilen. I den fick jag lära mig hur man klistrar in en flodhäst med vingar i slottslandskap på ett övertygande sätt. Det var ganska många moment. Jag misstänker man kan göra nått snarlikt fast med med modeller. Det var nått sånt jag hoppas på att hitta.

Finns ju tom två - Gör flytande och Tänjning av marionett (knepigt namn...)
Olika sätt och ibland funkar det ena bättre än det andra.

/m

EDIT: man ska inte underskatta vad en dag i sminket kan göra... Det kapar en väldig massa retusch-tid att folk inte ser ut som tallbark i hyn när man öppnar bilden. Nä lite täckkräm och annat smet slätar ut det mesta redan i verkligheten.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto