ANNONS
Annons

Önskar tips om dansfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Loungepuppy

Avslutat medlemskap
Hej, imorgon (det kom plötsligt) ska jag ta lite bilder på en dansare under en repetition. Det är fra för min erfarenhets skull men det vore kul att kunna ge några bilder till dansare och koreografen.

Han kommer använda vanliga träningskläder. Golvet är täckt av jord men i gengäld ganska kraftigt belyst med strålkastare av typen bygglampa.

Några särskilda tips att ge om teknik, komposition etc?

Jag kommer ha med mig min EOS 350D, ett Sigma 18-55/2.8 och för säkerhets skull en blixt.

Alla tips mottages tacksamt. /Peder

Fota... bara fota fota fota. Ha den inställd på flera bilder i sekunden, så du kan följa med i rörelser och välja ut den som är bäst.

Använd 60-200 i slutartid... beroende på hur rörlig dansen är. Bästa är att du inte bara får en enda chans att se dansen. Det krävs att du, ytligt, lär dig dansen så att du vet när du ska knäppa av.

I mina album finns en dansbild jag tog under en dansvideo jag filmade.

Tack för tipset!
Idag var jag där. Det började dåligt då det visade sig att större delen av belysningen i studion (ett 50-tal starka spottar) hade lagt av under gårdagens rep. Som tur var kom det ganska mkt dagsljus in i lokalen. Efter någon timme började det mörkna och då blev jag tvungen att ta fram blixten. Det blev ganska stor skillnad men bra komplemet till de första bilderna. Det blev helt ok med tider mellan 50-100 utan blixt.
Jag tog nästan inga bilder under första repet utan gjorde som Du sade och försökte istället få en bild av koreografin. Det hjälpte.
Efter premiären på stycket de repeterar får jag kanske lov att visa bilderna i min portfolio. Vi får väl se.

/Peder

glöm inte bilderna
före och efter

svettiga handen med vattenflaskan

tejpade fötterna

var kommmer musiken ifrån , vem spelar?

Fota andra dansare, när de
,.,bara tittar på,,,,,,,,,,,,,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar