Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskan om att spara svarta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Jag brukar ibland ta bilder på ganska långa slutartider och när jag gör så så tar kameran en till bild med slutaren stängd för att få en helt svart bild där man enbart ser de döda pixlarna som uppkommer vid liknande situationer. Efter det så använder kameran den svarta bilden för att rensa bort de döda pixlarna genom att göra dem svarta. Men efter avslutad operation så tas dessa bilder bort, så nu undrar jag om det bara är jag som vill att kameran inte gör detta och istället spar den svarta bilden? För då kan man själv sedan åtgärda felen med en darot som har mer CPU kraft och med program som kan göra ett lite bättre jobb.

För det är väll så brusreduceringen går till eftersom tiderna alltid fördubblas när brusreduceringen går igång?

kenny_lex skrev:
Men efter avslutad operation så tas dessa bilder bort, så nu undrar jag om det bara är jag som vill att kameran inte gör detta och istället spar den svarta bilden?
Du kan ta en bild på samma exponeringstid direkt efter din ordinarie bild med objektivlocket på så får du din svarta bild. Var tidigare en vanlig teknik innan kamerorna hade denna inbyggda brusreducering.

Stefan

OT: Det är väl främst det termiska bruset, inte döda pixlar, som åtgärdas med den extra exponeringen? Om döda pixlar skulle framträda vid långa exponeringar så skule de väl synas även när man fotograferar med korta exponeringar, eller?

Eeros skrev:
OT: Det är väl främst det termiska bruset, inte döda pixlar, som åtgärdas med den extra exponeringen? Om döda pixlar skulle framträda vid långa exponeringar så skule de väl synas även när man fotograferar med korta exponeringar, eller?
Man kan använda samma teknik för att åtgärda döda pixlar och jag saknar ibland liknande funktion på de mer avancerade bildbehandlings program. Dvs om man har en kamera som har en eller flera döda pixlar (som min kamera har) att man då kan be handla alla bilder med en och samma svart bild som visar vart de döda pixlarna finns.

Det är bra att denna funktion finns i kameran, men en dator kan göra jobbet lite bättre och även räkna ut vad dessa punkter troligen skall innehålla för färg, nått som jag tror att ingen kamera ännu gör pga att detta kräver lite mer av CPU.

Men vist skulle det vara kul om tillverkare av kameror lade in en liknande rutin, om man nu vill testa. Det där med linslocket är en god tanke tills man upplever den svenska vintern.

På tal om det, visste ni att en kall kamera ger mindre störningar, jag/vi testade detta med min kamrats Minolta A2 och trots att vi aldrig vågade ta det till extrema gränser märkte vi en skillnad i brusnivån. Jag tänker då inte testa att göra samma sak med min egen kamera :)

kenny_lex skrev:
På tal om det, visste ni att en kall kamera ger mindre störningar, jag/vi testade detta med min kamrats Minolta A2 och trots att vi aldrig vågade ta det till extrema gränser märkte vi en skillnad i brusnivån. Jag tänker då inte testa att göra samma sak med min egen kamera :)

Inte så konstigt, det termiska bruset minskar naturligtvis när det blir kallare. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar