Annons

Ökat utrymme för "Mina dokument"?

Produkter
(logga in för att koppla)

cls

Aktiv medlem
Hej, har en laptop som från fabrik partitionerats med 160 GB för C och 340 för D. Nu har jag slagit i taket på C där "Mina dokument" (och därmed mina foton) finns. D-partitionen är däremot tom. Jag lyckas inte ändra storlek på partitionerna i WIN7 men begriper inte varför. Ett annat alternativ kunde ju vara att flytta "Mina dokument" till D, men jag vet inte om den kanske måste ligga på systempartitionen (C).

Alltså: Är det någon som vet hur man omfördelar GB från D till C i WIN7? Eller alternativt om man kan flytta användarmappen från systempartitionen till annan partition?

Det enklaste alternativet är att flytta dokumentmapp, bildermapp etc till din "D:". Detta gör du enklast genom att:

1. Öppna c:\user\ditt_användarnamn
  2. Skapa en mapp på din D: där du vill ha användarfilern. (förslagsvis kör du samma struktur som på C)
  3. Håll inne Shift och dra över aktuell mapp från din användarmapp på C till din nyskapade användarmapp på D.

Windows håller reda på resten och ser till att alla "interna länkningar" fungerar. Ovanstående metod gör det möjligt välja vilka delar av användarmappen du vill flytta.

Att flytta HELA användarmappen är krångligt och kräver registerändringar.

Det är även möjligt som du själv säger att ändra storleken på partitionerna, men det är krångligare. Du måste i så fall montera hårddisken i en annan dator eller boota från ett annat medium den interna hårddisken. Ultimate Boot CD har gratis verktyg för sådant. Att ta backup av allt viktigt innan operationen påbörjas rekomederas.

http://www.ultimatebootcd.com

Det enklaste alternativet är att flytta dokumentmapp, bildermapp etc till din "D:". Detta gör du enklast genom att:

2. Skapa en mapp på din D: där du vill ha användarfilern. (förslagsvis kör du samma struktur som på C)
  3. Håll inne Shift och dra över aktuell mapp från din användarmapp på C till din nyskapade användarmapp på D.

Windows håller reda på resten och ser till att alla "interna länkningar" fungerar. Ovanstående metod gör det möjligt välja vilka delar av användarmappen du vill flytta.

Det är även möjligt som du själv säger att ändra storleken på partitionerna, men det är krångligare. Du måste i så fall montera hårddisken i en annan dator eller boota från ett annat medium den interna hårddisken. Ultimate Boot CD har gratis verktyg för sådant. Att ta backup av allt viktigt innan operationen påbörjas rekomederas.

Eller så skapar du en ny mapp D:\Mina Dokument2 och låter windows inkludera denna i mina dokument så slipper du flytta något.

Jag hade öppnat disk hanteraren och tagit bort D-partitionen (högerklicka D-partionen och välj ta bort) och utökat C-partitionen (högerklicka C-partitionen och välj utöka). Efter det kommer din C-partion vara lika stor som disken.
Möjligtvis kan det krävas en omstart, men det bör klara sig utan.

/Karl

Varför skulle det vara krångligt? Diskhanteraren fixar det, jag gjorde det förra veckan på min laptop visserligen Windows 8 men jag är tämligen övertygad att det fungerar likadant i 7:an.

/Karl

Problemet med detta är att C-partitionen kommer fortsätta att vara full vilket absolut inte är bra.

/Karl

Man flyttar förstås över valda delar. Nu vet jag inte hur han jobbar men många har ju typ ALLT i mina dokument och då uppstår snabbt problemet på D: istället.

Själv hade jag mina dokument spritt över flera diskar förut men struntar numera helt i mappen då nästan hela datorn är full med bilder ändå så att ha det i mina dokument/ bilder tillför inget.

Win Media player har jag ställt in så att den hittar alla bilder utan mina dokument/ bilder så att man kolla på den från tex playstation.

Ett tips är att flytta hela "mina dokument" till en annan disk/partition
Högerklick -> Egenskaper -> Plats!

Ett annat tips är att köpa fler hårdiskar, och att köra på första tipset!

Ett tredje tips är att låta C: vara tom på personlig data!! Låt C: vara till O S! Lägg allt personligt på andra partitioner. (Och allra helst, lägg dom på flera olika hårdiskar. man vet inte när dom kraschar. För dom gör det en vacker dag)

Jag själv har:

Lokal Disk (C:) (och den har bara hand om O S, jag lägger inget personligt på den)

Dokument D

Mina Mappar M

Tank T

Lagring F

Sen har jag en NAS på 4TB som jag kör auto backup på.

(och en RAMDisk på 6GB som jag kör Cache på Firefox)

Hej och tack för input från olika håll. Är inte vid datorn nu och kan därför inte testa direkt. Det enklaste vore som jag ser det att ha C enbart för programstallationer etc, och att ha Mina dokument på D-partitionen (jag sparar av tradition/historiska skäl allt "egenskapat" i en struktur under Mina dokument). Jag ska höra ett försök att få till det när jag kommer till datorn.

Hej och tack för input från olika håll. Är inte vid datorn nu och kan därför inte testa direkt. Det enklaste vore som jag ser det att ha C enbart för programstallationer etc, och att ha Mina dokument på D-partitionen (jag sparar av tradition/historiska skäl allt "egenskapat" i en struktur under Mina dokument). Jag ska höra ett försök att få till det när jag kommer till datorn.

Problemet med dom delade lösningarna är att du förr eller senare kommer hamna i situationen när du behöver ha bilderna på båda partitionerna eftersom en inte är stor nog. På en laptop finns det enligt mig inga anledningar att dela upp en hårddisk i flera partioner.

/Karl

Jag håller med Karl om att det i en laptop oftast är bättre att ha en så stor partition som möjligt, då det sällan är möjligt att utöka med mer disk när det väl blir fullt ändå. När det händer tycker jag det är bättre att uppgradera till en större disk och klona det gamla innehållet dit (fast jag installerar oftast om för att få lite allmän städning).

Problemet med dom delade lösningarna är att du förr eller senare kommer hamna i situationen när du behöver ha bilderna på båda partitionerna eftersom en inte är stor nog. På en laptop finns det enligt mig inga anledningar att dela upp en hårddisk i flera partioner.

/Karl

Gäller väl stationära också. Helst vill man som användare av ett system inte behöva fundera på hur många partitioner eller diskar och var allt finns fysiskt. Man vill bara ha mappar och så kan man ha det om man vill.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto