Annons

Ökar filterstorleken vid flera filter på varandra?

Produkter
(logga in för att koppla)

ASDN

Avslutat medlemskap
Hej!

Detta är kanske en otroligt dum fråga men jag är inte så van vid fotograferande utan mer van bakom datorn i bildediteringsprogram, så jag hoppas ni kan ha översyn.

Jag har en Canon EOS 550d med objektivet (EF-S 18-55 IS). I handboken står det att jag ska ha filterstorlek 58mm till denna. Nu till min fråga om storlekar. Jag förstår att jag ska köpa 58mm filter men låt säga att jag köper ett UV-filter som är 58mm kan jag då fortfarande sätta på objektivlocket till kameran? Vissa säger att de fotograferar med UV och Polarisationsfiler samtidigt är detta bra? Ifall man gör så måste man ha ett större polarisationsfilter än 58mm då för att det ska gå på UV filtret och går det att gänga på ett UV filter?

Tack på förhand!

Ett filter med låt oss säga 58mm storlek har (f u speciella tunna filter) 58mm filtergänga fram också. Så man kan sätta på flera filter framför varandra. Det är däremot alltid bäst att ha så få filter i taget som möjligt för bildkvalitetens skull. Sätter man på ett pol filter t ex tag då av UV filtret. Vana filteranvändare föredrar ofta filter med metallring och metallgängor då dessa inte lika ofta fastnar. Jag har däremot råkat ut för att ett B+W filter med metallgänga inte satt fast på en glugg med plastfiltergänga (Sigma 50/1,4). På alla andra objektiv har det dock fungerat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar