Annons

Ökad förstoring till 60mm makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Hej!

Efter att ha fotat makro/super makro med Oly 7070 i supermakroläget och en närgräns 2 cm ifrån linsen på land och hela vägen fram till porten på uv-huset så har jag konverterat till D-SLR och skaffade mig direkt ett 60mm makro.

Nu är närgränsen låååångt bort, hela 22cm!
Kul att läsa gnäll om problem med ljussättning med 60mm makro pga extremt kort närgräns. De flesta av mina uv-kort med 7070 togs ett par cm ifrån porten. ;)
Visst, nu skall man räkna in objektivets längd osv, men hur man än vänder och vrider på det så är närgränsen mkt längre bort.

Vart vill jag komma, jo trots att Nikkor 60mm är ett kanonfint makro objektiv så skulle jag önska mer förstoring. Jag förstår att det blir kompromisser, antingen i närgräns och/eller ljus. Objektivet är väldigt ljusstarkt och närgränsen är som sagt inget problem. Kanske blir det större problem i uv-huset, har inte räknat på det ännu, men jag använder ju även kameran på land. ;)

Så, vad rekommderas på land och uv?
Kanske två olika lösningar?

Skall man t ex köra telekonverter som snor ljus, eller doipter som snor närgräns?
Vad funkar, vad funkar inte?
Är det så illa att de lösningar som finns endast funkar bra med Nikkor 105mm VR?

Som jag kan förstå kan man inte använda Nikons telekonverter till Nikkor 60mm. Men Kenko verkar ha en bra:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...s&Q=&sku=371026&is=REG&addedTroughType=search

Någon som har någon erfarenhet av något av detta?


/Peter
 
Hejhej,

Jag har testat att köra med 2x teleconverter. Ljusförlustan är väl en sak, men AF blir ganska segt. I övrigt funkade det finfint.

Tyvärr har jag inte provat med försättslinser, så har ingen åsikt om detta.
 
behövs mer?

Tänk på att du vid närgransen har en avbildningsskala som motsvarar ca 2:1 (vid fullformat på land) 1,5 crop + effekten av att ditt tele får en längre brännvid under vattnet) Kan faktiskt inte tänka mig att din andra kamera kom i närheten av detta. På min coolpix (närgräns 2 cm) fick jag avbildningskala som var mindre än 1:1! Har du testa att fota under vattnet vid närgränsen? Ett gäddöga kommer ju att täcka hela bilden!
 
Re: behövs mer?

Tonyeagle skrev:
Tänk på att du vid närgransen har en avbildningsskala som motsvarar ca 2:1 (vid fullformat på land) 1,5 crop + effekten av att ditt tele får en längre brännvid under vattnet) Kan faktiskt inte tänka mig att din andra kamera kom i närheten av detta. På min coolpix (närgräns 2 cm) fick jag avbildningskala som var mindre än 1:1! Har du testa att fota under vattnet vid närgränsen? Ett gäddöga kommer ju att täcka hela bilden!

Jag har provat på land, och där blir det mindre med 60mm än vad det blev med min Oly 7070. Alltså, jag hade något mer förstoring i dess super makro läge än vad jag får vid absoluta närgränsen med Nikkor 60mm macro i min D200. Jag kikade just på några flugbilder jag tog förra sommaren med 7070 och jämförde med några jag tog häromdagen med D200 (otroligt att vi har flugor i jan!). Flugorna blev större på 7070.
Fotade mkt uv supermakro med 7070, men inte hade jag kunnat få ett gäddöga att fylla hela bilden inte!


/Peter
 
solteszkristian skrev:
Hejhej,

Jag har testat att köra med 2x teleconverter. Ljusförlustan är väl en sak, men AF blir ganska segt. I övrigt funkade det finfint.

Tyvärr har jag inte provat med försättslinser, så har ingen åsikt om detta.

Hej Kristian,

Så med teleconverter så är man tillbaka i compact träsket (ang AF). ;)


/Peter
 
Jag använder ofta mellanringar när den vanliga förstoringen inte räcker till. Jag upplever inte att AF försämras så mycket, men det kanske den gör (jag använder inte AF så mycket vid makro). Problemet är att du inte kan fokusera på oändligt med mellanringar, men det kanske inte är något större problem om du vill fota makro.

mvh

Bent
 
Beror på storleken!

Beror på hur stora gäddorna är! Är det verkligen så många bilder som du fotar på närgränsen under vattnet? Och om det bara skiljer lite så borde du få bättre kvalitet med systemaren rätt om du croppar bilden en aning och därigenom når samma bildutsnitt. Fördelen med Olympusen är förstås det mycket längre skärpedjupet som kanske kan vara en fördel under vattnet.
 
Re: Beror på storleken!

Tonyeagle skrev:
Beror på hur stora gäddorna är!

Haha!

Är det verkligen så många bilder som du fotar på närgränsen under vattnet?[/B]

Jepp, kanske 80%. Får se om det blir annorlunda nu med D-SLR då den har helt andra möjligheter.

Och om det bara skiljer lite så borde du få bättre kvalitet med systemaren rätt om du croppar bilden en aning och därigenom når samma bildutsnitt.[/B]

Mnjao, iof har D200 10 MP mot 7 på Oly 7070 och sedan kostar makro linsen dubbel så mycket som jag betalade för Oly 7070 ny. ;-) Men jag vill ha kvar möjliheten att skriva ut stort. Gjorde senaste igår en 50x70 av en "gammal" Oly 7070 bild. Då räknade jag först upp bilden med ett Genuine Fractals.

Fördelen med Olympusen är förstås det mycket längre skärpedjupet som kanske kan vara en fördel under vattnet.


Mycket längre skärpedjup med Oly? Nej så är det inte. Tvärtom. 60mm makro kan gå ner till f36. Oly stannade vid f11.

Eller menar du om man kör med diopter i kombination med 60mm?


/Peter
 
så här

En kompaktkamera har en mycket mindre sensor än en DSLR och därigenom ett mycket större skärpedjup. Jag skulle gissa på att DSLR har ett ca hälften så stort skärpedjup vid bl 36 som olypusen vid bl 11. Fotar du makro vid mer moderata bländare så är ju skillnaden mycket större. Bländare 8-11 ger kanske ett skärpedjup på någon halvcentimeter vid närgränsen. Använder du en DSLR med större sensor som EOS 5D blir skärpedjupet ännu kortare.
 
solteszkristian skrev:
Hejhej,

Jag har testat att köra med 2x teleconverter. Ljusförlustan är väl en sak, men AF blir ganska segt. I övrigt funkade det finfint.

Tyvärr har jag inte provat med försättslinser, så har ingen åsikt om detta.

Hittade precis min gamla rerefensbild av en tumstock tagen med Oly 7070 i supermakro läget för att testa närgräns och storlek. På knappt 2cm avstånd till kanten på linsen fyllde den sökaren (sensorn) med 2.6cm tumstock.

Testade direkt max närgränsen med 60mm makro på min D200. Eftersom kanten på linsen skjuter ut när man fokuserar nära så minskar avståndet dock rätt drastiskt.
På drygt 7cm till kanten på linsen (inte till sensorn inne i kameran) fyllde den sensorn med 2.4cm tumstock.

Alltså, 60mm makrot kan på en D200 på drygt 3 gånger avståndet avbilda ett anings större objekt.

Detta borde ju vara linjärt även i vattnet (känns isf lovande). Eller?

Jag undrar vad det skulle bli med en 105mm makro. Kristian, kan inte du kolla detta (D70 har väl samma sensorstorlek som D200?)?


/Peter
 
Bra

Det var bra av olympusen. De flesta makroobjektiv har samma avbildningsskala (1:1) så det blir ingen skillnad med annan brännvid. Skillnaden blir ett längre arbetsavstånd. På mitt sigma 150 får jag med lika mycket som sensorn är bred 22mm någonting. (Eos 20D)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.