ANNONS
Annons

Öka kontrasten i negativet med Selen

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Jag har provat att öka totalkontrasten i ett s/v negativ med selenlösning (Kodak rapid selenium toner) men inte lyckats speciellt bra. Vad jag är osäker på är vätskornas koncentration. Blandningen jag använde var 1 + 4 selen resp. HCA, men ska det vara koncentrat (stock solution) eller brukslösning (working solution) på selenet resp. HCA? Jag blöter negativet i tio minuter innan selenbadet - hur länge ska det ligga i selenet? Ska det agiteras hela tiden?

//Lasse
 
Har aldrig testat att öka kontrasten med selentonare på negativ, men jag har för mig jag läst att man använt outspädd selentonare (det var förvisso kanske bara partiell intensifiering av negativ och då borde man kanske blanda i några droppar vätmedel, vilket inte borde behövas om man vill jobba med ett helt negativ). Frågan är vad HCA fyller för funktion i blandningen? Förstöra eventuella fixrester innan toning ifall man slarvat med det? Precis som med papper skulle jag ta ett separat HCA eftert toningen efter 30 sekunders sköljning för att få bort det mesta av föregående bad för att spara HCA badet ifall man gör mycket under samma session. Sedan en lite längre sköljning för att bli av med HCA:t
 
Kontrastförändringen blir bara ½-1 steg, så det är kanske inte så lätt att se.

Underframkallade negativ ger bättre resultat vid förstärkning än underexponerade.

Selentonare blandat 1+3 med vatten, negativen badas i tonaren i några minuter. Sedan sköljning. Tror inte att 1+4 gör någon större skillnad.

HCA gör ingen nytta i selenbadet, och jag vet inte om det är någon mening att använda HCA efter toningen om man redan använt det efter fixet. Men det skadat nog inte.

HCA består mest av natriumsulfit, och används efter fixet för att byta ut fixets sulfatjoner mot sulfitjoner, som är lättare att skölja bort.
 
Tack för tipsen.
Enligt Conny Nord, som skrivit Fotos Mörkrumsskolan, blandas Selenet med HCA 1+3 eller 1+4, men det var koncentrationen jag var osäker på. Jag körde med utspädd selen + spädning med HCA, och det var nog anledningen till det ringa resultatet. Selenet angriper ju de delar av negativet som har hög densitet, men lämnar övrigt praktiskt taget opåverkat, meningen är alltså att öka totalkontrasten. Selenbehandlingen är en del i mitt system för zon-framkallning - jag har tre magasin till bladaren, märkta med N-1, N och N+1. Vill jag ha N-2 förexponerar jag med zon II genom mattslipad plexi och framkallar N-1. Vill jag ha N+2 framkallar jag N+1 och förstärker effekten med selen. Det fina med selen, enligt Conny Nord, är att det inte ökar kornet, samt att det bara går att höja kontrasten ett steg. Man kan alltså inte "överbehandla" ett negativ - processen avstannar av sig självt.
Det bästa är väl att jag tar två identiska negativ och jämför efter att det ena selenbehandlats.

//Lasse
 
Du har inte skrivit vilken film du selenförstärkt. Vissa filmer går lättare att föstärka och en del tar längre tid. Men generellt får man räkna med minst 5-10 min för att få någon skillnad. Jag t.om använt tider på upp mot 20-30 minuter för att få någon effekt och då i lösning 1+2 till 1+5. Det är ett tag sedan jag gjorde det nu men ett stegs kontrasthöjning är inte orimligt att man kan få.
 
Graal skrev:
Du har inte skrivit vilken film du selenförstärkt. Vissa filmer går lättare att föstärka och en del tar längre tid. Men generellt får man räkna med minst 5-10 min för att få någon skillnad. Jag t.om använt tider på upp mot 20-30 minuter för att få någon effekt och då i lösning 1+2 till 1+5. Det är ett tag sedan jag gjorde det nu men ett stegs kontrasthöjning är inte orimligt att man kan få.

T-Max 100

En annan fråga:
I vissa fall _vill_ jag ha korn. Jag har då tänkt att köra med Tri-X 400 - vilken framkallare rekommenderas för rikligt med korn? Finns det metoder att reglera kornigheten (typ olika koncentrationer på framkallaren eller framkallningstider). Kan man få korn på kopior utan korniga negativ - alltså kan jag få ett finkornigt T-kornsnegativ att se ut som en rostig Tri-X på kopian. Jag vill helst hålla mig till en film - därav den senare frågan.

//Lasse
 
Jag har aldrig selentonat T-Max 100 men jag kan tänka mig att den är något svårare att får kontraständring i med selen. Skuggseparerande filmer som Tri-X är dock inte svåra att tona men T-Max 100 och 400 separerar ju högdagrar bättre. Papper som separerar högdagrar bättre är också svåra att påverka med selentoning.
 
Vad jag hört/läst är det ingen risk att "överselena" negativ - processen går bara till en viss kontrstökning (max ett steg) och sen är det stopp. Betyder det att jag kan bomba på med outspädd selen och agitera i fem minuter, bara för att ta i ordentligt? Finns det risker med detta?
 
Det finns mycket som påverkar kornet men störst betydelse har filmkänsligheten. Ju högre känslighet desto grövre korn. Sedan ger också förlängd framkallningstid (förutom kontrasthöjning) ett grövre korn. Överexponering ger också ngt grövre korn. Om ditt stoppbad är för surt ger det också grövre korn. Finns även annat, t.ex snabbframkallare som Rodinal m.fl, som ger ngt grövre(skarpare ) korn.

Prova att blända ner förstoringsoptiken till max, alt komplettera med svagare lampa i först.app så att du får belysningstider på flera minuter av papperet. Det brukar förstora kornet. Man kan se detta när man t.ex efterbelyser himlar mycket för att göra dem mörkare, då brukar kornet där synas tydligt medan det i övriga bilden är mycket mindre.
 
Graal skrev:
Det finns mycket som påverkar kornet men störst betydelse har filmkänsligheten. Ju högre känslighet desto grövre korn. Sedan ger också förlängd framkallningstid (förutom kontrasthöjning) ett grövre korn. Överexponering ger också ngt grövre korn. Om ditt stoppbad är för surt ger det också grövre korn. Finns även annat, t.ex snabbframkallare som Rodinal m.fl, som ger ngt grövre(skarpare ) korn.

Tri-X och Rodinal, alltså. Jag har hört att om man dubblar utspädning och framkallningstid ökar det kornet rejält - kräver också mer agitering eftersom vätskan närmast filmen utarmas fortare när den är mer utspädd.

Graal skrev:

Prova att blända ner förstoringsoptiken till max, alt komplettera med svagare lampa i först.app så att du får belysningstider på flera minuter av papperet. Det brukar förstora kornet. Man kan se detta när man t.ex efterbelyser himlar mycket för att göra dem mörkare, då brukar kornet där synas tydligt medan det i övriga bilden är mycket mindre.

Aha - ska prova. ND-filter, kanske?
Men det känns som min vision om fina neg till sandpapperskorn i kopian kan begravas. Annars vore det trevligt med valmöjligheten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.