Annons

Ögonstyrning bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Är ögonstyrning bra?
Jag är minst sagt lite skeptisk. Jag har aldrig förstått vitsen ens med flera fokuspunkter eftersom det är så lätt att sikta med centrumpunkten, låsa, komponera och trycka av. Jag tar också många bilder i höjdformat och då funkar väl inte ögonstyrningen alls helt plötsligt...eller?...

Nä det är sant att den inte funkar i höjdformat - åtminstone inte på eos 5:an. Jag använder den själv aldrig heller eftersom den är betydligt långsammare än den "manuella" autofokusen. Kör också mkt sällan med de andra fokuspunkterna eftersom de är mycket osäkrare i fokuseringen än mittpunkten med de korslagda mätpinnarna.

Ögonstyrningen är bra när den fungerar, men kan ge problem för personer med glasögon, särskilt brytningsfel/starka linser. Det är en finess och klart användbar ibland, men köp ingen kamera du inte skulle ha köpt även utan finessen.

På alla EOSar med ögonstyrnigstyrning (50E, 3, 30) uton 5:an funkar den både horisontellt och vertikalt. Särskilt på 3:an med sina 45 eller 11 AF-punkter kan den vara lurig att kalibrera, och vissa får aldig till det. På 50E och 30 brukar den fungera i princip alla fall. Om den fungerar (och används rätt) har det ögonstyrda valet av fokuspunkt en träffsäkerhet runt 90%

/Ingo

Använder sällan aldrig ögonstyrningen på min 5'a
Plåtar mest natur. Kan tänka att man har nytta av ögonfokus på en 3'a och plåtar sport, eller andra action bilder där man inte har tid att rikta om kameran när man plåtar.

/Stefan

Jag använder ögonstyrningen på min eos 30 hela tiden.
Jag plåtar mycket människor och har en tendens till att lägga motivet i mitten när jag ställer skärpan från mitten. Men ögonstyrningen slipper jag detta. Nu kan jag göra kompositionen i kameran och ställan skärpan efteråt utan att behöva vrida på kameran.
Dessutom kan man koppla utsnittsmätningen av ljuset till ögonstyrningen. Något som är guld värt tycker jag.

Jag använder heller aldrig eos 5:ans ögonstyrning, trots att jag väldigt ofta fotar hästar i action.
Är man bara beredd på att slösa lite film så går det lika bra.
Jag känner att det lätt blir ett handikapp med ögonstyrning med tanke på att man ibland ställer in siktet på ett ställe och kolla i ögonvrån var motivet är. Vips så har man råkat ställa om skiten.

Jag använde styrningen i en dag, sedan dess har den varit frånkopplad.

:p

Ni som vet...

Jag har ställt om AF:en till *-knappen istället för avtryckaren. Jag fotar väldigt mycket objekt som inte är i mitten av bilden men kan inte använda ögonstyrningen eftersom jag är beroende av AF-strålen som blixten skickar ut rakt fram. Istället placerar jag objektet i mitten, kör * tills fokusen är klar, och flyttar sen bilden så de hamnar där jag vill ha dem. Resultatet är oftast att de blir överexponerade. Har börjat inse att det nog beror på att exponeringen inte låser sej med *. Att låsa utsnittsmätningen till vald punkt hjälper inte eftersom mittpunkten alltid används. Vad ska jag göra?

Exempel:
http://skelett.nu/20020309/13.jpg
http://skelett.nu/20020301/7.jpg

skelett skrev:
Ni som vet...

Jag har ställt om AF:en till *-knappen istället för avtryckaren. Jag fotar väldigt mycket objekt som inte är i mitten av bilden men kan inte använda ögonstyrningen eftersom jag är beroende av AF-strålen som blixten skickar ut rakt fram. Istället placerar jag objektet i mitten, kör * tills fokusen är klar, och flyttar sen bilden så de hamnar där jag vill ha dem. Resultatet är oftast att de blir överexponerade. Har börjat inse att det nog beror på att exponeringen inte låser sej med *. Att låsa utsnittsmätningen till vald punkt hjälper inte eftersom mittpunkten alltid används. Vad ska jag göra?

En liten egen teori: I de båda bilderna ligger huvudmotivet utanför centrum på bilden, och när du har låst AF:en med *-knappen och sedan riktar om kameran mäter den ljuset rakt fram (vald fokuspunkt, men där finns inte huvudmotivet), och belyser för bakgrunden (som nu ligger vid vald fokuspunkt). Tricket vore nog att flytta tillbaka AF-låset till avtryckaren halvväg nere och göra så här istället:

Rikta kameran mot målet och ställa in AF (tryck ned avtryckaren halvvägs och håll den nedtryckt), och lås exponeringen med *-knappen (borde låsa både blixtexponeringen och den vanliga). Nu är exponeringen låst i ett antal sekunder och du kan komponerna bilden i lugn och ro. Tryck sedan ned avtryckaren helt för att ta bilden.

Mina egna teorier och lösningar, men pröva och se eller fråga någon som säkert vet :D

/Ingo

Ögonstyrningen på eos 5 är trög, däremot på eos30 har snabbheten ökat markant. Det finns ingen fördröjning eller seghet som irriterar. Dessutom fungerar det lika bra i "höjdformat". Det krävs att man kalibrerar in kameran efter sitt öga både i "stående och liggande". Att ha flera fokuspunkter är guld värt exempelvis om man skall följa ett rörligt föremål. Exempelvis en fågel. Då samarbeter alla fokuspunkterna och gör det lättare att "träffa rätt". Ögonstyrningen är en bra uppfinning som underlättar fotandet i många avseenden, även om man som jag använder glasögon (om man har flaskbottnar i bågarna kanske det inte funkar...).

/Mats

Jag har en EOS 3:a och tycker ögonstyrningen funkar bra i de flesta lägen. Jag har den oftast tillslagen. Ljusförhållandena spelar roll, för hur bra det funkar. I och med att kameran har 45 fokuspunkter, så händer det då och då att den fokuserar på "grannpunkten".

"Skelett" hade problem med exponeringslås för blixten. Du skrev inte vilken kamera du har. På min kamera är det i alla fall en separat knapp, "FEL" = Flash Exposure Lock. Kanske har du en sådan?

Snart kommer nog kamerorna att ha hundratals eller tusentals AF-punkter och låsa skärpan på det objekt man vill ha skarpt. Om man skakar kameran eller objektet rör sig kommer skärpan att ligga kvar. Med bildanalys i realtid borde det gå att fixa. Jag tror att Minolta har lite grejor på G. Det kan bli riktigt stort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar