Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ídéer från er veteraner!!

Produkter
(logga in för att koppla)

pip

Aktiv medlem
Nu har jag sökt på denna sida men inte hittat det jag letat efter. Men om det finns så får ni väl hänvisa mig och dit!

Jag har köpt domän och webbhotell.

Ska göra en sida enbart för alla min konsertbilder.
Jag undrar är det ute att ha sitt namn på bilderna (har sett att många utav er inte har det, men det har ju endast vart portfolios också.

Vilken upplösning ska man lägga bilderna i om man ska kunna skriva ut en A4 från sidan? Detta med digitalfoto är nytt för mig sedan nån månad tillbaka......så jag har mycket att lära!

Ser fram emot att få ta del utav era erfarenheter!

Kan väl tilläggas att min målgrupp med mina bilder är fans i utlandet :)!

pip skrev:
Nu har jag sökt på denna sida men inte hittat det jag letat efter. Men om det finns så får ni väl hänvisa mig och dit!

Jag har köpt domän och webbhotell.

Ska göra en sida enbart för alla min konsertbilder.
Jag undrar är det ute att ha sitt namn på bilderna (har sett att många utav er inte har det, men det har ju endast vart portfolios också.

Vilken upplösning ska man lägga bilderna i om man ska kunna skriva ut en A4 från sidan? Detta med digitalfoto är nytt för mig sedan nån månad tillbaka......så jag har mycket att lära!

Ser fram emot att få ta del utav era erfarenheter!

Kan väl tilläggas att min målgrupp med mina bilder är fans i utlandet :)!
Konsert bilder som är högupplösta o öppet liggande på nätet känns som mycket attraktivt stöldgods... Jag skulle göra allt för att minimera stöldrisken med inlaggda namn, copyrightssymboler, nått som täcker hela bilden delvis o gör den obrukbar.
Kanske även bara visa tumbnails öppet o lösenordsskydda o spara cookies på en sida med större bilder.(kolla tex http://www.fjellfotografen.se/)

Ang upplösning så finns det nog ett hundratal trådar som förklarar det bra. Enkelt kan man väl säga att en 6mp kamera ger ca ett vykort i bästa utskriftskvalité. Beroende på vad du har för kamera så behöver den bli större genom
interpolering för att kunna skrivas ut i A4.

Ska du sälja bilder online som kan tryckas ut på A4 så blir det extremt tungt på websidan, bättre att maila filen eller skicka en CD efter betalning.

/André

Jag har en websida www.artistfoto.se
Lägg inte upp bilder med hög upplösning. Mina ligger på 400x300 pixlar och med den storleken kan man inte göra så mycket mer än att ha dem på webben. Kolla min sida så kan du se hur jag har gjort. Jag säljer inte aktivt bilder men de som vill köpa hör av sig och kan köpa en högupplöst.

Stöldvarning

Jag upprepar med tyngd. Lägg inte ut högupplösta bilder på någon hemsida. 400 pixlar höjd eller bredd låter rimligt. Låt sedan kunden beställa högupplösta bilder från dig.

Tack grabbar för alla svar, jag tar till mig allihop!

Den där fjällsidan var snygg! Men vet inte hur det är med en sådan där copyrightsymbol.....min målgrupp är ju expert på att ta bort såna....plus att det ser lite oproffsigt ut!
Får se hur jag löser det.kanske endast små bilder..........eller större med mindre upplösning!

Hur funkar det när man "deformerar" bilden så att den ser lite konstig ut........jag har sett att vissa gallerier gör så.....när dom ska sälja kort?

Det där med lösenordskydda lät ju intressant.........men avancerat....för en som inte fattar detta med att bygga hemsidor ännu! Har du några exempel?

Tackar på förhand!!

pip skrev:
Får se hur jag löser det.kanske endast små bilder..........eller större med mindre upplösning!

Näe, du behöver nog läsa på lite till.

På Internet existerar inte "upplösning", lägger du ut större bilder så är det kopior av större bilder dina besökare får av dig när de tittar på dem. En 400 pixlar bred bild är 400 pixlar bred oavsett vilken upplösning den är i.

Storleken är antalet pixlar en bild består av, upplösningen är ett mått som inte förändrar bilden alls och bara talar om hur tätt bildens pixlar skall hamna vid ev. utskrift och detta upplösningsmått kan var och en ändra själv vid utskrift.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar