Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åtgärd av 70-300mm f/4-5,6 IS USM. Vem betalar frakten och hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Vet inte om det blev exakt rätt forum, men here goes:

Jag har köpt ett Canon 70-300mm f/4-5,6 IS USM och eftersom det tillhör de objektiv som kan lida av oskärpa vid 300mm och vertikalläge tänkte jag skicka in det till InfoCare Workshop AB i Bromma för åtgärd. Det rör sig alltså om ett numera känt konstruktionsfel. På deras hemsida står att man inte ska skicka postpaket eftersom det då kan bli liggande, utan rekommenderar företagspaket. Som privatperson antar jag att detta innebär hempaket, vilket kostar 245kr.

Det känns dock lite surt att lägga flera hundra på frakt, pga ett fel som Canon ska fixa kostnadsfritt. Visst ska väl jag hållas skadelös? Har ni som gjort samma sak fått betala frakten, fått utläggen utbetalda i efterhand eller fått något slags fraktsedel hemskickad?

/Pontus

vart har du köpt den?

i de fall jag sänt saker på garantirep så har tex cyberphoto sänt mig adresslapp o anvisningar med portot redan betalt osv.

dvs bara packa o skicka. HAr du fått returnummer mm utan att de sagt hur du gör med frakten?

Glömde skriva det!

Köpte den begagnad av en privatperson (de som säljs i affärerna nu har inte längre detta fel), så jag har ingen handlare att vända mig till, men InfoCare borde väl kunna skicka adresslapp och fakturera Canon för både frakt och årgärd?

/Pontus

Tackar! Det är jag som inte kan navigera postens hemsida.
160kr är ju helt klart billigare än 245kr.
Men det kan ju ändå vara värt ett telefonsamtal till Canon innan man skickar! Mailade InfoCare, men det är kanske egentligen Canon man ska vända sig till.

/Pontus

Update:

Fick mail från InfoCare och de betalar inte någon frakt utan den får jag stå för själv. Ringer till Canon och supporten där rekommenderar i första hand Canons egen verkstad i Göteborg. Han säger också att jag kan be om en returlapp!

/Pontus

Kollade med dem och de har inte rätt utrustning. De hänvisade till InfoCare i Bromma. Dessutom fick jag vänta en halv evighet på att få tillbaka ett batterigrepp sist jag lämnde in i Växjö.

Det löste sig bra i alla fall. Jag ringde Canons egen verkstad i Göteborg och det var inga problem att skicka dit. Till skillnad från InfoCare kan de skicka en adresslapp så jag slipper frakten och jag tror knappast att de gör ett sämre jobb heller.

/Pontus

ANNONS