Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återuppliva ett mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarrr

Aktiv medlem
Har bestämt mig för att återuppliva min farsas gamla mörkrum för svartvit framkallning. I och med detta har det dock uppstått en del funderingar som jag nu skulle vilja få besvarade.

1. I vilken ordning använder man vätskorna för framkallnng av negativ och kopior? Hur långa är de olika exponeringstiderna? En liten snabbguide vore bra.

2. Eftersom jag föredrar matt papper framför blankt skulle jag vilja ha tips på ett bra och billigt sådant. Gärna en sort som är lätt att arbeta med.

3. Har kikat runt lite på Scandinavian Photo efter blad att förvara negativen i. Hittade "Hama Negativblad pergamynt 24x36 100blad" för 155:-
samt "Hama Negativblad acetat 24x36 100blad" för 350:-
Vad är skillnaden? (förutom priset)

4. Funderar på att köpa Kodad T-max, är det ett bra köp?

5. Vad finns det för utrustning för att torka negativ samt kopior? Badar inte direkt i pengar så billiga men bra tips uppskattas! Det ska väl finnas några avtorkare som man drar med över negativen?

5.Kopiatorn har ju som sagt stått ett bra tag och jag märkte då jag slog på den att det sitter rätt mycket damm på linsen. När jag väl lyckats skruva isär kopiatorn, är det då bara att tvätta av linsen med lite vatten och diskmedel eller ska man göra på något annat sätt?

Utöver dessa frågor så tar jag gärna emot alla nybörjartips jag kan få. Är som sagt inte sådär jätteerfaren vad gäller mörkrum.

Ja, det är väl de funderingar jag har just nu. Tacksam för all hjälp jag kan få!

oskarrr skrev:
1. I vilken ordning använder man vätskorna för framkallnng av negativ och kopior?:
Framkallare, stoppbad, fix
Titta på Ilfords hemsida AGFA´s är också riktigt bra. Kodak´s är lite rörig.

oskarrr skrev:
Hur långa är de olika exponeringstiderna? En liten snabbguide vore bra.
Filmframkallning:
http://www.digitaltruth.com/devchart.html

Här kan du söka på din framkallare eller din film.

oskarrr skrev:
2. Eftersom jag föredrar matt papper framför blankt skulle jag vilja ha tips på ett bra och billigt sådant. Gärna en sort som är lätt att arbeta med.

När det gäller papper är det fråga om smak. Jag rekommenderar Ilfords multigrade IV med ytan 44M (pearl). Billigt? njae jag köper 500 förpackningen med 18*24.

oskarrr skrev:
3. Har kikat runt lite på Scandinavian Photo efter blad att förvara negativen i. Hittade "Hama Negativblad pergamynt 24x36 100blad" för 155:-
pergamyn: Ingen statisk el. pga att du drar negativen ut & in i fickorna.
acetat: fördelen är att du slipper ta ur negativen när du gör kontaktkartan.

oskarrr skrev:
Det finns ingen dålig film idag.
T-max filmen är lite kinkigare att framkalla så jag rekommenderar inte den till en nybörjare.
Personligen passar inte jag & T-max men det är en bra film om man kan framkalla den rätt.

oskarrr skrev:
5. Vad finns det för utrustning för att torka negativ samt kopior? Badar inte direkt i pengar så billiga men bra tips uppskattas! Det ska väl finnas några avtorkare som man drar med över negativen?
Film hänger jag mha klädnypa i en pinne i vinkällaren. Här är svalt, och framförallt inget spring som ger damm.
Jag använder inte avtorkare utan en plastbunke med tempererat vatten med ett par droppar diskmedel i. Håll i filmens ändar och dra den genom vattnet (undvik plastbunkens kanter).
Plastpapper dras av med fönsterskrapa och läggs luftigt på rygg, tex myggnät.

oskarrr skrev:
5.Kopiatorn har ju som sagt stått ett bra tag och jag märkte då jag slog på den att det sitter rätt mycket damm på linsen. När jag väl lyckats skruva isär kopiatorn, är det då bara att tvätta av linsen med lite vatten och diskmedel eller ska man göra på något annat sätt?
Kopiatorn, vi säger förstoringsapparat.
I princip gör du rätt. Optiken däremot kan man använda kamerans linsputspapper till.

oskarrr skrev:
Utöver dessa frågor så tar jag gärna emot alla nybörjartips jag kan få. Är som sagt inte sådär jätteerfaren vad gäller mörkrum.
www.ilford.se
välj PRODUCTS och ngt i black and white rubriken.

Här hittar du, under rubriken PAPER, Making your first black and white print.

Vill du gå vidare så titta under rubriken PROCESSING.

Lycka till och glöm inte att ha roligt!

Re: Re: Återuppliva ett mörkrum

Erik Schalin skrev:

Det finns ingen dålig film idag.
T-max filmen är lite kinkigare att framkalla så jag rekommenderar inte den till en nybörjare.
Personligen passar inte jag & T-max men det är en bra film om man kan framkalla den rätt.

Tack så mycket för dina svar!
Om du inte rekommenderar T-max på grund av att den är svår för nybörjare har du då någon annan film att tipsa om som är lättarbetad?

oskarrr skrev:
Har bestämt mig för att återuppliva min farsas gamla mörkrum för svartvit framkallning. I och med detta har det dock uppstått en del funderingar som jag nu skulle vilja få besvarade.

1. I vilken ordning använder man vätskorna för framkallnng av negativ och kopior? Hur långa är de olika exponeringstiderna? En liten snabbguide vore bra.
Här är en bra hemsida för nybörjare, mörkrumsskolan , även tidningen FOTO har en guide man kan köpa av dem

Ilford multigrade, tycker jag är väldigt lättarbetat. Photax har billigare papper men de har jag aldrig provat.

Skillanden på dem vet jag inte, har köpt plastfickor på clasohlson.

Jo då, jag gillar den filmen, allt är en smaksak. Köpt film från Photax, billigare där. De har Efke film där, den gillar jag skarpt.

Jag hänge filmen i badrummet i början, sen köpte jag rör att hänga filmen i för att slippa dammet. Men har man inte onödigt mycket utrymme (som rören tar) så går ett dammfritt badrum lika bra.
Du ska inte dra på nyframkallad film tycker jag, för lätt att emulsionen repas. Låt filmen hänga ett dygn så slipper du att den rullar sig.
Kopiorna hängde jag upp medans jag kopierade i badrummet på en liten torkvinda med klädnypor på. Typ en sån som är för strumpor.

Fönsterputs på en trasa går oxå bra.

Ja, det är väl de funderingar jag har just nu. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Prova dig fram det lär man sig mycket av. Det kan inte bli mer än fel.
Lycka till!

Jag kan skriva vad JAG använder så slipper man kanske få skäll av andra.

Hellst Pan F+ men den kräver mycket ljus.

APX 100 eller Delta 100

Mycket ljusa toner som skall separeras: Delta 400.

Trix om det är mörka toner eller om jag inte vet vad för slags ljusförhållanden som kommer råda. Men jag använder alltmer Delta 400.

Mellanformat: Delta 100 & 400

Tmax blev mest: grå, grå, grå. Rådet jag har fått för att råda bot på det är att öka framkallningstiden. Men som sagt var, jag anv. inte filmen längre.

Nu kommer jag kanske bara öka förvirringen. Men personligen gillar jag Agfas papper skarpt. Brukar köra deras fiberpapper och deras halvmatta plastpapper. Härlig svärta!

När det gäller film håller jag fortfarande på och provar mig fram. T-max har jag inte riktigt kommit överens med, men en vän har fått till otroligt vackra toner med T-max 100 i Rodinal, kopierat på Ilfordpapper.
Jag kör Ilford Delta 100. 400-varianten tycker jag är ett helsike att få till riktigt bra, men alla säger att den är toppen. Ska gå över till Fuji Neopan istället. 1600-varianten blev förälskelse direkt, och 400 ska ha samma karaktär.

Som sagt, nu ökade jag kanske förvirringen, men hoppas att mina erfarenheter kan hjälpa till också.

Efke 100 är en mycket förlåtande film, och utmärkt för nybörjare. Att den dessutom är billig är ett plus.

Plus-X och Tri-X är andra klassiska filmer som inte är lika svåra som T-Max.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar