Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återställa skärmen efter kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

wennerstrom

Aktiv medlem
I kategorin dumma saker man kan göra med sin laptop har jag nu lyckats få hela min skärm väldigt grön.

Satt och lekte med Adobe Gamma Calibration, och nu vill jag väldigt väldigt väldigt gärna bli av med inställningarna jag gjorde. Läxan är väl att inte pyssla med sånt man inte förstår...

Hmm..då måste jag också få fråga en sak. Jag har en "vanlig" 19-tummare som jag har mixtrat lite med så att skärmen inte har korrekta "rektanglar". Alltså..fönstren blir skeva på olika sätt..och då också bilderna som visas på skärmen förstås.

Sökte bland "filer och mappar" och fann en fil som hette "Setup.ISS" eller något liknande. Får jag tillbaka mina gamla skärminställningar om jag slänger denna fil?

Vilka typer av inställningsförändringar sparas i "Setup.ISS"?

/Jonas

Tilta skärmen åt olika håll gör du i menyn "Geometri" på din skärm.

Kolla lite i dina menyer på skärmen..

Bilagor

• skärm.jpg
    skärm.jpg
    17.8 KB · Visningar: 464
Fast jag kan "tilta" min skärm med en separat knapp på utsidan om skärmen. Genom denna knapp kommer jag åt bildskärmens meny för tex kontrast, färgbalans och geometri. Där har jag varit och mixrat lite för att få en perfekt rektangel..men inte lyckats.

Nu har jag istället förvärrat inställningarna och lyckas inte hitta tillbaka till mina tidigare någorlunda acceptabla inställningar som jag hade.

Den typ av skärmdump som du hänvisade till hittar jag fram till..men därigenom kan jag inte se några inställningar för geometrin. Där finns dock olika skärmprofiler för mig att välja. Just nu är "ingen" vald.

Men som sagt..kan jag inte söka upp och slänga någon fil för sparade skärmändringar för att få tillbaka gamla inställningar?

Har läst tester om min skärm där den just kritiseras för att vara svår att ställa in geometrin på. Testpanelen lyckades inte få en perfekt rektangel. Så jag tvivlar på att jag skulle manuellt kunna få ordning på det. Det enda är om man kan slänga någon fil som sparat mina "felinställningar".

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Jonas

Zimzalabim skrev:
Men som sagt..kan jag inte söka upp och slänga någon fil för sparade skärmändringar för att få tillbaka gamla inställningar?
Din dator vet ingenting om geometrin på din skärm, den inställningen sker helt och hållet i skärmen.

Jag har en "AOC 19 KLr 19 Pure Flat". Helt okej skärm om man bara kunde få ordning på geometrin. Någon resetknapp har jag inte sett till, men man tycker att det borde finnas en.

Ska ta en liten titt på det..

..återkommer...

/Jonas

För att styra tillbaks tråden till min ursprungliga fråga... jag hittar ingen ISS-profil att kasta bort, så det där hjälpte inte sådär mycket. Någon som har andra förslag?

Hittade en "recall-knapp" som justerade min skärm. Om dessa är ursprungsinställningarna vet jag inte. Det borde vara det iallafall.

Men rektangeln är fortfarande inte en korrekt rektangel. Den ser ungefär ut så här: )=(. Skärmen buktar alltså inåt i mitten på båda kortsidorna. Detta går att justera, men inte så att linjerna blir raka. Man kan få den rak på ena sida..men då förvärras det på den andra. Helt omöjligt att ställa in den rätt..så jag antar att jag får leva med det.

Bengt..

Ursäkta att jag är inne på din tråd och ställer frågor. Jag trodde du hade fått den hjälp du behövde. Ville inte starta ännu en "skärm-fråga" nämligen. Sorry!

/Jonas

Zimzalabim skrev:
Men rektangeln är fortfarande inte en korrekt rektangel. Den ser ungefär ut så här: )=(. Skärmen buktar alltså inåt i mitten på båda kortsidorna. Detta går att justera, men inte så att linjerna blir raka. Man kan få den rak på ena sida..men då förvärras det på den andra. Helt omöjligt att ställa in den rätt..så jag antar att jag får leva med det.

Flytta på högtalarna :)

Hehe Gunnar. Det kanske jag skulle testa först..för man vet ju aldrig.. :=)

Fast å andra sidan buktar rektangeln in även på långsidorna, dvs uppe och nere. Det är inte jättemycket, men dock klart synligt för ögat.

Tack för er hjälp!

Mvh
Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar