Annons

Återställa räkneverk för bilder Sony A500

Produkter
(logga in för att koppla)

LeifKlasson

Aktiv medlem
Hej, på min Sony A500 råkade sonen nollställa räkneverket för mina bilder, iom att han bytte mapp för bilderna på kameran, suck, är det någon som vet ifall det går att justera framåt?

Jag vet att det finns andra sätt att spara bilderna än på nummer, men eftersom jag har bilderna på flera hårddiskar och maskiner av olika skäl, samt att alla mina bilder ligger så vill jag gärna fortsätta med det, så det är inte det diskussionen gäller.

Nu måste jag gå igenom o döpa om bilderna så det inte blir dubbletter... :-(

/Leif

Så här kunde man göra tidigare på äldre kameror, vet inte om det funkar på din, du får prova.

Ta en bild.
Sätt minneskortet i din dator.
Döp om bildfilen med det bildnummer du vill fortsätta från.
Sätt tillbaks minneskortet i kameran.
Ta en ny bild och se om kameran "tog" den "nya nummer serien"

Så här kunde man göra på tidigare på äldre kameror, vet inte om det funkar på din.

Ta en bild.
Döp om bildfilen med det nummer du vill fortsätta från.
Ta en bild och se om kameran "tog" den "nya nummer serien"

Tänk att man ska behöva vänta så länge på svar... ;-)

På vissa kameror ligger det en XML fil osv på korten, ska iofs prova denna också, fast med tanke på att den klarar att byta kort till höger o vänster med samma nummerserie så tvivlar, men allt ska provas!

/Leif

Det var ju trist.
Men jag tycker det borde funka om man läser i manualen. Har du testat i båda lägena Serie resp Nollställ?

Citat:
Om lagringsmappen redan
innehåller filer får den nya filen ett filnummer ett steg högre
än det högsta filnumret.

Testade o lägga tillbaka en fil samt ändra namn på den, men det bet inte.

/Leif

Det räcker inte med att radera bildfilerna i DCIM-mappen, det ligger nån metainformation i de andra mapparna också.

Formatera kortet i kameran.
Kopiera därefter in filer med namnen DSC00001.ARW resp. DSC00001,JPG på mineskortet, sätt tillbaka det i kameran och ta en bild.

Berätta gärna resultatet.

/Mats

Eller från det bildnummer där han vill fortsätta väl?

Jo, såklart :)

Tänkte inte på att det var att ställa fram han ville göra.
Hade ett liknande problem på min A900 när jag hade både CF-kort och MS-kort i kameran. Var ute på en fotosession där jag fyllde ena kortet och sen växlade över till det andra. Då blev det filnamnskonflikter när jag kopierade över bilderna till hårddisken.

Hittade till slut en menyinställning för att fixa till det, men kommer inte ihåg på rak arm vilken. Kanske finns motsvarande i A500, kan inte kolla. Bässt att bläddra noga igenom alla menyalternativ och se om man hittar nåt vettigt.

/Mats

Senast ändrad:
Så här kunde man göra tidigare på äldre kameror, vet inte om det funkar på din, du får prova.

Ta en bild.
Döp om bildfilen med det bildnummer du vill fortsätta från.
Ta en ny bild och se om kameran "tog" den "nya nummer serien"
Detta funkar på Minolta-kameror. Har själv provat eftersom den hela tiden glömde bort klockan och räkneverket vid batteribyte.

Ja ha, då har jag löst och fått lösningen på problemet :-(

Tack för tipsen om döpa om bild till nytt nummer, körde enligt detta:
- Formaterade SD kortet i datorn, la upp mapparna MISC och DCIM/100MSDCF
- La dit en *.jpg och *.awr med samma bildnummer som låg före kamerans serie
- tillbaka med kortet i kameran och provade, funkade utmärkt
- bytte över till kort nr 2 Memory stick, och bildnumret hänger med fint så som förut...

Så då var väl allt bra då?? Nepp...

Jag brukar också tjata om manualer, men hade inte den tillgänglig tidigare i veckan, men nu så läste jag på, dels stog tipset ovan där som sagt, tackar för de tipsen.

Och en sak till stog det... nummerserien är från 0001 till 9999, och där var problemet, jag hade passerat 10' bilder :-(

Det var t.o.m som så att bilderna jag la in o flyttade numret med döptes till DSC11180.*, och den tog nästa bild som DSC01181.

Bara att bita i det sura äpplet o tänka om mina bildnamn, suck.

Tack för all hjälp :)

/Leif

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto