Annons

Återställa LR2 efter ominstallation

Produkter
(logga in för att koppla)

Joja

Aktiv medlem
Efter att fått massa skräp i datorn har jag tvingas ominstallera hela C-disken. Innan dess gjorde jag en LR-backupp på en extern hårddisk och vill nu få tillbaka fillerna på LR2,7 men lyckas inte få till det.

På Extern-disken har jag en fil som hetere LRCAT-fil (på 88 804 kB). När jag klickar på den får jag upp följande felmeddeland:
"Den fuktion som du försöker använda finns på en nätverkresurs som är otillgängligt"
Vad innebär detta? Har det blivit något fel när jag installera LR?

Sen två andra funderingar:
Måste jag kanske först importera alla bildkataloger som backuppen gäller för. Eller hittar LR-fillerna bilderna automatisk? De ligger kvar på samma disk som tidigare.

Sen funderar jag på att uppdatera till LR3, kan jag använda backuppen från LR 2,7 där?

Hoppas jag kan få lite tips på hur jag löser detta

Jonas

Jag är osäker vad meddelandet betyder. Har hört att det varit problem med nätverksdiskar, själv använder jag externa diskar via USB utan problem.

Rör inte din backupfil, utan kopiera den till en arbetskatalog för LR (ofta på C om man inte flyttat den själv). Sedan skulle jag öpnna arbetskatalogen i LR, då genereras nya previews av LR.

När man tar backup kopieras LR-katalogen till den plats man angett. Själva arbetskatalogen ligger någonannstans. Previews genereras automatiskt från LR när det behövs, dessa kommer inte med i en backup.

Kopplingen (sökvägen) till bilderna finns i lrcat och ligger bilderna på samma ställe så dyker de upp automatiskt. Annars kommer du få frågetecken som indikerar att bilderna inte ligger på samma ställe som när du importerade till LR.

Fixa först till din LR 2.7 catalog. Vill du uppdatera till LR3 så kommer en konvertering ske till en ny katalogfil första gången du öppnar LR3. Du kan inte öppna en LR3 katalogfil i LR2.

Lycka till! själv gillar jag LR skarpt och tycker det är suveränt för att hantera många bilder, själv har jag nu 97.000 bilder i LR.

/Lotta

Jag har installerat LR på C-hårddisken men har katalogen på D-hårddisken.
På så sätt behöver jag aldrig bry mig om det mot förmodan skulle behövas en ominstallation.
Bilderna har jag på externa USB hårddiskar.

I ditt fall skulle jag kopiera över katalogen från USB-hårddisken och prova därifrån.

Rör inte din backupfil, utan kopiera den till en arbetskatalog för LR (ofta på C om man inte flyttat den själv). Sedan skulle jag öpnna arbetskatalogen i LR, då genereras nya previews av LR.

Ah, den vägen går man förstås. Gjorde nog bakvänd, så blir det ibland när man gör nått för första gången. Försökte ju öppna backupfilen och föra över den till LR: Men nu prova jag att importera från LR istället. Å då gick det hur lätt som hellst -:)

Fixa först till din LR 2.7 catalog. Vill du uppdatera till LR3 så kommer en konvertering ske till en ny katalogfil första gången du öppnar LR3. Du kan inte öppna en LR3 katalogfil i LR2.

Tvärt om då? att öppna en LR2 katalogfil i LR3?

Lycka till! själv gillar jag LR skarpt och tycker det är suveränt för att hantera många bilder, själv har jag nu 97.000 bilder i LR.
Kan bara hålla med om LR förträflighet -:)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto