Annons

Återskapa kamerans raw-konvertering i camera raw

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmy.g

Medlem
Hej!

Går det att få in kamerans (Nikon D90) rawkonverteringsparametrar i adobe camera raw på något sätt?

Jag fotar alltid raw+jpeg, och i ser raw-konverteringen som ett framkallningssteg som jag gärna gör. Har nyligen köpt mig en D90, och blev lite fundersam hur brusreducering och andra saker som man annars gör i raw-framkallningen funkar. Tidigare hade jag en D40 och undvek oftast höga ISO, men med D90n tycker jag särskilt svartvita bilder klarar sig fantastiskt bra med högt ISO.

Frågan är då hur pass "rå" raw-filen är. Har kameran fått göra sin fina brusreducering, eller sker det bara vid konverteringen till jpeg? Hur är det med konverteringen till svart-vit? Finns parametrarna för det med i raw-filen tro? skärpning? vitbalans?

När jag tittar på raw-filerna i till exempel FastOne Image Viewer så ser raw-filen ut precis som jpegen. Altså måste väl alla konverteringsparametrar finnas i raw-filen? När jag öppnar i Camera Raw får jag dock alltid börja "från början" så att säga.

Någon som har något bra tips? Möjligen är detta fel forum, men tänk bort alla referenser till Nikon i texten så passar det väl ändå rätt okej här :)
 
Hej!

Går det att få in kamerans (Nikon D90) rawkonverteringsparametrar i adobe camera raw på något sätt?

Jag fotar alltid raw+jpeg, och i ser raw-konverteringen som ett framkallningssteg som jag gärna gör. Har nyligen köpt mig en D90, och blev lite fundersam hur brusreducering och andra saker som man annars gör i raw-framkallningen funkar. Tidigare hade jag en D40 och undvek oftast höga ISO, men med D90n tycker jag särskilt svartvita bilder klarar sig fantastiskt bra med högt ISO.

Frågan är då hur pass "rå" raw-filen är. Har kameran fått göra sin fina brusreducering, eller sker det bara vid konverteringen till jpeg? Hur är det med konverteringen till svart-vit? Finns parametrarna för det med i raw-filen tro? skärpning? vitbalans?

När jag tittar på raw-filerna i till exempel FastOne Image Viewer så ser raw-filen ut precis som jpegen. Altså måste väl alla konverteringsparametrar finnas i raw-filen? När jag öppnar i Camera Raw får jag dock alltid börja "från början" så att säga.

Någon som har något bra tips? Möjligen är detta fel forum, men tänk bort alla referenser till Nikon i texten så passar det väl ändå rätt okej här :)

Hej!
Nej, skulle jag svara på din fråga.
Då du kör Nikon kan jag rekommendera Nikon Capture NX2. Jag är absolut ingen expert på RAW men jag kan enkelt konstatera att det skiljer ganska mycket på att behandla Nikons RAW-fil i ACR och NX2. I NX2 ser bilden ut precis som om det hade varit en JPG direkt från kameran, dvs du får med dig kamerans inställning. Det har jag aldrig lyckats med i Adobes grejor. NX2 kan du testa gratis i 60 dagar tror jag att det är. NX2's användargränssnitt är lite annorlunda, men jag gillar det mer och mer.
/Olov
 
Hej!

Går det att få in kamerans (Nikon D90) rawkonverteringsparametrar i adobe camera raw på något sätt?

Jag fotar alltid raw+jpeg, och i ser raw-konverteringen som ett framkallningssteg som jag gärna gör. Har nyligen köpt mig en D90, och blev lite fundersam hur brusreducering och andra saker som man annars gör i raw-framkallningen funkar. Tidigare hade jag en D40 och undvek oftast höga ISO, men med D90n tycker jag särskilt svartvita bilder klarar sig fantastiskt bra med högt ISO.

Frågan är då hur pass "rå" raw-filen är. Har kameran fått göra sin fina brusreducering, eller sker det bara vid konverteringen till jpeg? Hur är det med konverteringen till svart-vit? Finns parametrarna för det med i raw-filen tro? skärpning? vitbalans?

När jag tittar på raw-filerna i till exempel FastOne Image Viewer så ser raw-filen ut precis som jpegen. Altså måste väl alla konverteringsparametrar finnas i raw-filen? När jag öppnar i Camera Raw får jag dock alltid börja "från början" så att säga.

Någon som har något bra tips? Möjligen är detta fel forum, men tänk bort alla referenser till Nikon i texten så passar det väl ändå rätt okej här :)

RAW filen är det som träffar sensorn, JPEG bilden är utifrån algoritmer som kameratillverkaren och användarens inställningar.

Det är mycket riktigt att RAW filen kan se olika ut i olika raw konvertrar/redigerare. Många gånger på grund av "färdiga" presets från programtillverkaren, vilket går att ta bort. Kameratillverkarens egna raw program ser vad jag förstått oftast mest ut som på kamerans display. RAW är inte ett standardformat utan skapas av tillverkaren.

Däremot så är inte kamerans brusreducering pålagd på RAW utan det får du applicera i konvertern.

Tyvärr har jag ingen bra länk om mer info, men jag hoppas du blev något klokare.
 
Jo, visst vill man slippa det, men vid enstaka tillfällen kan till exempel kamerans sv/v-konvertering vara precis rätt för en bild, och då vore det ju skönt att kunna utgå från kamerans parametrar och bara tweaka lite så att säga.

Får väl ta en titt på Capture NX2, men jag vet inte riktigt om jag tycker att det verkar värt runt 2000 spänn för den här lilla funktionaliteten... Trivs rätt bra med camera raw när allt kommer omkring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.