Annons

Återskapa bilder på formaterat minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Råkade formatera minneskortet (CF) i min 7D igår, med kamerans formatera funktion. Undrar om det finns nån möjlighet att återskapa bilderna på kortet. Previs som det finns program som kan hitta filet från raderade hårddisker.
/Matte
 
Sandisk har en free download(för oss som köpt minneskort av dom) som heter rescuepro

har inte testat men den ska "it recovers images, videos, documents music or just about anything"

Som sagt har inte laddat hem ännu, kanske finns det liknande
 
Leta reda på FileScavenger, grymt bra program som både kan hitta raderade filer och rädda filer från riktigt kassa hårddiskar. Senast för några veckor sen räddade jag ut filer från en kollegas dator, han hade råkat formatera hårddisken och installera om Windows, han råkade starta recoveryfunktionen, och den hade ingen är-du-verkligen-helt-säker-på-det-här-fråga, utan den bara körde rakt av :(
 
Ok. Och dessa program ska fungera med CF kort?
Nu har jag ingen särskild CF läsare.. Kan man använda programen mot kameran? Med kortet i kameran menar jag då..
 
Ok. Och dessa program ska fungera med CF kort?
Nu har jag ingen särskild CF läsare.. Kan man använda programen mot kameran? Med kortet i kameran menar jag då..

Det beror på kameran, men i regel kan man inte använda lågnivåverktyg mot en kamera. Kameran brukar funka som en server som bara visar innehållet i mapparna med bilder på kortet, så du bör nog skaffa en kortläsare.
 
De gånger jag har återskapat bildfiler från CF-kort eller usb-minnen så har jag använt samma program som för hårddiskar. Dock har jag aldrig provat att köra mot kameran.
 
Jag sätter också en slant på att man måste ha en läsare som visar kortet som en fysisk enhet mot datorn, inte som kameran gör, som visar sig som ett ställe man kan hämta filer från. Men en minneskortsläsare är ju inte speciellt dyr, och ganska bra att ha även annars.
 
De gånger jag har återskapat bildfiler från CF-kort eller usb-minnen så har jag använt samma program som för hårddiskar. Dock har jag aldrig provat att köra mot kameran.

Det kan vara problem att göra så, det beror på hur "smart" programmet är. Är katalogstrukturen helt borta måste hela minneskortet läsas av, då letar man efter snuttar som man känner igen. Typiskt en jpeg-fil, problemet är att våra kamerors råformat ser ut som ett par jpeg-bilder och så en massa skräp räddningsprogrammet inte förstår. Har du otur får du får bara tillbaka den jpeg som används för granskningen i kameran. Därför rekommenderas program avsedda för bildräddning i dessa situationer, ett bra förslag fanns redan i det första svaret.
 
Utan att vara helt säker, så om du inte valde Low Level Format så ska det gå, om du inte har tagit några bilder på minneskortet sen dess.
Anledning, tror jag, är att Low Level skriver över allt med nollor, medans vanlig bara säger att kameran får skriva över, om den vill. De finns alltså kvar, men kan skrivas över om något säger till den att göra det. Så har du inte lagrat något på minneskortet ska det gå bra.
Men som sagt, mina spekulationer, jag jobbar inte direkt med det, men så var det då jag råkade ta bort 18 månaders bilder från min hårddisk... Men de gick att få tillbaka! Lycka till! (Jag använde Data Rescue 3.0 till Mac, men vet inte om den klarar minneskort)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.