Annons

Återskapa bilder i Aperture 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Apkatt

Aktiv medlem
Hej.

Av någon skum anledning upptäckte jag till min stora förskräckelse att ett av mina album i Aperture hade försvunnit, alla master är borta från hårddisken! Alla bilder ligger dock kvar i Aperture och det går att kolla på dem, men inte gör något då den säger att master-filerna inte kan hittas.

Nu undrar jag om det finns något sätt att få tillbaka filerna, de verkar ju ligga någonstans eftersom Aperture kan visa samtliga i vad som ser ut att vara full upplösning. Jag har kollat i aperturelibrary och mappen med Previews är också borta för detta album. Om Aperture kan visa filerna måste de ju finnas någonstans!

Mycket tacksam för hjälp!

Beror ju helt hur du importerat dina bilder. Har du importerat dem in i Aperture Library eller till en mapp? Om du har importerat dem till en mapp räcker det med att du flyttar den någon annan stans så hittar Aperture.app inte mappen. Däremot finns förhandsvisningen kvar i Aperture och det är det du ser i stället för dina bilder. Det kan ju också hända att ditt bibliotek blivit korrupt av en eller en annan anledning. Starta upp Aperture medan du håller ner alt+cmd. Det kommer upp tre olika alternativ vad för reparation du kan göra med med biblioteket. Testa runt lite. Jag hade liknande problem som jag löste med "Repair Database". Lycka till.

Beror ju helt hur du importerat dina bilder. Har du importerat dem in i Aperture Library eller till en mapp? Om du har importerat dem till en mapp räcker det med att du flyttar den någon annan stans så hittar Aperture.app inte mappen. Däremot finns förhandsvisningen kvar i Aperture och det är det du ser i stället för dina bilder. Det kan ju också hända att ditt bibliotek blivit korrupt av en eller en annan anledning. Starta upp Aperture medan du håller ner alt+cmd. Det kommer upp tre olika alternativ vad för reparation du kan göra med med biblioteket. Testa runt lite. Jag hade liknande problem som jag löste med "Repair Database". Lycka till.

Ja, har testat att återskapa. Men problemet visade sig vara att de fysiska bilderna inte finns kvar på hårddisken. Vet inte hur de kan ha raderats, men det måste ha varit genom Aperture eftersom bara bilder inlagda i programmet hade tagits bort. En exporterade fil med Quicktime låg ensam kvar i mappen. De bilder som syns i Aperture verkar vara mindre previews. Frågan är bara var de ligger då de inte finns att hitta i preview-mappen.

Hmmm... Jag har kört Aperture sedan version 1 och aldrig varit med om något liknande när man importerat in i Aperture Bibliotek. Dock testade jag ett tag att ha alla masters på externa hårddiskar men lyckades alltid klanta till det och fick problem liknande dina. Har du sökt även på externa diskar?

Ja, alla bilder ligger på en extern disk. Jag tror Aperture tog bort bilderna av någon konstig anledning.

Ja, alla bilder ligger på en extern disk. Jag tror Aperture tog bort bilderna av någon konstig anledning.

Alla bilder som Aperture "tar bort" hamnar i Apertures interna papperskorg tills du aktivt tömmer den. Och om Aperture tar bort en master så tas även previewbilderna bort samtidigt. Det finns alltså ingen funktion i programmet som kan ha aktiverats av misstag som gjort detta. Mycket märkligt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto