Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återkommande stopp när jag bläddrar bland bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

nonno

Aktiv medlem
Jag brukar titta hastigt igenom bilder som är upplagda i länken "Nya i Bildkritik + Mjukstart", för att senare återkomma till utvalda bilder när jag har lite mer tid.
Det som händer nu är att det går bra att använda "knappen" Nästa fram till att någon lagt upp en bild direkt ur sin portfolio. Där blir det helt stopp i bläddringsfunktionen. Det hände inte förr, utan är något nytillkommet.
När jag väljer att gå tillbaka till tumnaglarna under länken "Nya i Bildkritik + Mjukstart", hoppat över bilden som är en portfoliobild, försökt fortsätta bläddra vidare bland tumnaglarna, men det blir tvärstopp oftast på en gång. Bläddringsfunktionen fungerar helt enkelt inte efter portfoliobilden.
Är det här något som går att rätta till?
För det borde väl gå att bläddra vidare bland alla bilder, även om bilderna kommer direkt ur en portfolio?
/Nonno

Jag märker att inget händer med detta problem. Det är så enormt irriterande att inte kunna titta på bilderna i galleriet för "Nya i Bildkritik + Mjukstart" genom att bara klicka på nästa. Det kan flyta på rätt bra för att sedan plötsligt ta helt stopp. Då måste man backa tillbaka till galleriet och öppna/förstora varje tumnagel för sig. Det blir ett evigt öppna tumnagel, backa tillbaka till galleriet, öppna tumnagel, backa tillbaka till galleriet, öppna tumnagel, backa tillbaka osv.
Det här borde väl gå att åtgärda eller åtminstone få någon form av respons avseende problemet?
/Nonno

Hej,
jag har försökt återskapa detta men inte stött på det själv - det har väl inte legat någon portfoliobild där vid det tillfället.

När du stöter på en, kan du klistra in bildens adress här - så kan jag hoppa direkt till den och testa.

Jag prövade när nonno skrev förra inlägget och det som händer är att man hamnar i medlemmens portfolio. Kör man "Visa som bildspel" fungerar det, men där är när man tar upp bilderna genom att klicka på dem och sedan bläddra manuellt som det blir knas.

När jag tittar på bilder i "Nya i Bildkritik + Mjukstart" gör jag det manuellt genom att klicka på "knappen" nästa. Är det en bild som intresserar extra mycket, klickar jag även på medlemmens namn för att komma in på profilsidan och läsa vad som står där och ibland även titta på fler alster. Sedan backar jag tillbaka och tar upp "tråden" genom att fortsätta att klicka på "knappen" nästa. Dyker det upp en bild ur någons portfolio så blir det stopp. Men det blir ofta stopp ändå om jag då backar tillbaka till galleriet och hoppar över tumnageln för portoliobilden, för att sedan fortsätta titta manuellt. Det blir bara tvärstopp, det går inte att manuellt gå vidare från bild till bild. Det har vid ett tillfälle blivit stopp i den manuella "bläddrandet" även fast det inte fanns någon bild upplagd ur någon portfolio. Så här har jag alltid tittat på bilder i "Nya i Bildkritik + Mjukstart" utan att det varit några som helst problem. Det här dök upp i samband med den senaste större uppgraderingen av sajten.
/Nonno

Jag vet inte om jag har förstått helt rätt och mitt förslag löser inte heller det grundläggande tekniska problemet... Men skulle det funka bättre om du i stället högerklickar på den intressanta medlemmens namn och väljer ”öppna i ny flik”? Sedan när du har bläddrat klart bland den medlemmens bilder stänger du bara den fliken och är därmed tillbaka på den ursprungliga fliken och kan fortsätta att bläddra i "Nya i Bildkritik - Mjukstart". Du slipper dessutom backandet helt!

Jag vet inte om jag har förstått helt rätt och mitt förslag löser inte heller det grundläggande tekniska problemet... Men skulle det funka bättre om du i stället högerklickar på den intressanta medlemmens namn och väljer ”öppna i ny flik”? Sedan när du har bläddrat klart bland den medlemmens bilder stänger du bara den fliken och är därmed tillbaka på den ursprungliga fliken och kan fortsätta att bläddra i "Nya i Bildkritik - Mjukstart". Du slipper dessutom backandet helt!
Tack för ditt förslag, men det ändrar inte grundproblemet.
Jag vill kunna göra en snabb screening genom att hastigt titta igenom alla nya bilder i kritikpoolerna, för att senare kunna återkomma till de bilder som särskilt fångat mitt intresse. Men det tar stopp genom att möjligheten att klicka på nästa inte finns om bilder laddas upp direkt från medlemmens portfolio. Nästa problem som sedan ofta uppstår är att efter portfoliobilden (när jag gått tillbaka till galleriet med tumnaglar) blir det ofta inte möjligt att fortsätta bläddra igenom bilderna, för "nästa-knappen" har slutat fungera. Jag har då provat att hoppa över till nästa sida med tumnaglar, men "nästa-knappen" fungerar bara inte.

Hej,
jag har försökt återskapa detta men inte stött på det själv - det har väl inte legat någon portfoliobild där vid det tillfället.

När du stöter på en, kan du klistra in bildens adress här - så kan jag hoppa direkt till den och testa.

http://www.tigbuzz.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=2789793

Så här blir det:
Nu har felet uppstått igen. Jag går in i galleriet med tumnaglar, klickar på första bilden som förstoras ett steg. Över bilden kommer knappar med ”Första”, ”Föregående”, ”Nästa” och ”Sista”. Jag klickar på ”Nästa” för att fortsätta den manuella bläddringen. Till slut kommer jag till portfoliobilden ”A.M”. av J Berggren. Där upphör möjligheten att bläddra (utom i hans/hennes portfolio förstås). Jag backar tillbaka till galleriet med tumnaglar och hoppar över portfoliobilden. Klickar upp bilden efter och fortsätter bläddra manuellt via ”Nästa-knappen”. När jag kommer till Stellan Karlssons ”Morgonljus över Haväng” blir det tvärstopp. ”Nästa-knappen” fungerar inte att bläddra vidare med. Jag går tillbaka till galleriet och klickar på nästa tumnagel som är en kattbild tillhörande Jorma Rinne. När jag ska bläddra vidare därifrån via ”Nästa-knappen”, hamnar jag istället i Jorma Rinnes album ”Katter”. Nu fortsätter det att trassla till och från och det är bara att avbryta tittandet på nya bilder i kritikpoolerna.
/Nonno

Ok bra, jag är detta på spåret nu - det händer bara då man kör "Bildkritik + Mjukstart", dvs urval ur två pooler samtidigt.

Så tills jag kommit åt att fixa så kan du köra bara antingen "Bildkritik" eller bara "Mjukstart"-valen, så bör det funka.

Härligt, då kanske det går att fixa på sikt. :)
Jag har under många år "bläddrat" bland bilder på det sättet via länken "Bildkritik + Mjukstart" och det har alltid fungerat utan problem tills för en tid sedan. Jag hoppas att du kan fixa det, under tiden får jag följa ditt råd och ta en pool i taget. :)
/Nonno

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar