Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återgiver förhandsvisning i LR, WHY?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

När jag tittar på mina nyimporterade bilder i Lightroom så kan de först se ut som jag vill (alltså helt neutrala och bra, precis som jag vill att mina RAW filer ska se ut...) men så står det "Återgivet förhandsvisning" och några sekunder senare så ser det ut som om programmet lägger på kontrast och ljus iallafall. Vad är det som händer egentligen? Varför visar den inte bara rawfilen som den är? Är det inställningar i kameran som "körs in" i programmet eller?

Tacksam för svar och för tips hur jag får mina bilder så neutrala som jag vill ha de..

MVH

Johan

Varför visar den inte bara rawfilen som den är? Är det inställningar i kameran som "körs in" i programmet eller?

Tacksam för svar och för tips hur jag får mina bilder så neutrala som jag vill ha de..

MVH

Johan

Det finns ingen "som den är". Raw-filen innehåller information, den måste översättas till att visas som en bild på skärmen. För att göra detta måste man använda någon form av regler (profil).

Ligthroom använder en default profil för dina RAW-bilder. Du kan om du vill ändra till något annat, men utan profil går inte.

För vissa kameror finns möjlighet att välja en profil som liknar den "picture style" som använts i kameran.

Det här har diskuterats många gånger förut, sök lite i forumet så kanske du hittar lite mer info.

ANNONS