Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återfå mitt PSE bildbilbiotek med taggar

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolfyj

Aktiv medlem
Efter datorkrasch (sommarens åskväder) installerades Windows om på en ny disk, företaget som fick hand om den för byte av moderkort lyckades inte få igång datorn med den tidigare disken. Nu har jag nästan allt OK, igen, nytt operativsystem på C: dokument m.m. på D:, på samma sätt som jag hade tidigare. Den gamla HDD har nu fått benämningarna H: och I: (gamla systemdisken, respektive dokumentdisken). På H: finns även PSE 8 och PSE 11, båda med massor av taggade bilder. Alla diskar är felfria.

Eftersom det ju inte går att starta PSE från H: behöver jag installera om programmet på C:, men hur kan jag hitta all info om bilderna, kommentarer, taggar om plats, innehåll, namn etc. så att jag slipper börja om på nytt att "märka" om 50GB bilder när de skall läggas "tillbaka". Vad jag skulle vilja göra är alltså att importera(??) alla bilder med info från I: disken, (jag antar att bildinfo finns på samma ställe som bilderna, om inte finns de väl i något underbibliotek till PSE), så att en nyinstallerad PSE 11 uppdateras med redan befintliga uppgifter, alternativt att PSE på C: hämtar info och kommunicerar direkt med I: Det senare alternativet är förstås att föredra för att undvika att jag har dubbla upplagor av mina bildfiler (1 uppsättning på D: och en på I:) Jag har redan backup av all bilder på en närverksdisk, så ännu en uppsättning behövs inte. Går det att ge någon form av sökvägsinformation så att nyinstallationen av PSE hämtar informationen från befintlig installation och forsätter att använda I: som lagringsplats?

Skulle vilja lite råd och tips om hur jag lämpligast skall gå tillväga för att hämta in mina bilder igen, med alla taggar.
 
Os ?

Hej

Beroende på operativsystem så ligger nog dina "data" på olika ställen.
Mitt förslag är att installera PSE, titta i inställningar var programmet lagt sina datafiler då vet du var du ska söka dom gamla filerna på H:\ eller I:\ ( om du nu gjort en "default" installation på gamla datorn).
Sen är de bara kopiera den gamla datafilen från H: eller I: till din nya C: eller D: samt flytta bilderna från H: eller I: till den disk dom låg på tidigare.(C: eller D:)
Vet inte om H: å I: är samma fysiska disk eller inte men de spelar inte så stor roll.

ThomasR
 
på din gamla c-disk leta reda på
vart filen

catalog.pse11db

ligger. Det är databasen med all metadata om dina bilder.
det är flera filer på samma directory som hör till databasen.

installera pse11 på c disken

i pse/organiseraren väljer du under arkiv hantera katloger.
du kryssar i egen placering och browsar dig fram till katalogen du hittat på gamla c-disken.

i PSE's katalog så finns namnen på dina bildfiler och om det nu inte är samma enhetsbeteckning på den disken så kommer pse inte att hitta filerna.

om du på din gamla dator hade filer

d:pictures/sommar2003
men nu ligger de på
h:pictures/sommar2003

så måste du få pse att byta namn.
Om jag förstår så är det exakt samma disk som förut så det enda som ska vara ändrat är enhetsbeteckning.

PSE kommer att visa sådana bilder som den inte hittar bildfilen för med ett frågetecken.
det finns lite olika sätt att få pse att fixa detta.
Jag brukar välja en bild (med frågetecken på) och be pse att uppdatera miniatyrbilden.
då kommer pse att själv börja leta men det finns en möjlighet att själv peka ut vart filen finns.
Efter det så brukar PSE själv hitta alla andra bilder.
efter det så kan man på sök menyn be pse att leta reda på alla saknade filer.

Det hela tar en stund och kan behöva lite handpåläggning men efter ett tag ska du vara igång igen.

En annan variant är att kopiera hela direktoryt med databasfilen till
motsvarande plats på c-disken.
Om du har en ssd cdisk så skulle jag göra det!
(detta fixar bara så du slipper peka ut vart katalogen ligger, omdöpningen av filerna
blir samma sak som med den andra metoden)

--
man kan (men det skulle du i så fall gjort innan krashen) trycka ut innehållet i psedatabasen
i de enskilda bildfilerna. Hade du gjort det skulle du bara behövt "hämta" alla bildfiler in i en tom katalog så hade taggar/album/betyg kommit in i PSE, men exakt hur det funkar har jag aldrig orkat ta reda på
 
Massor av tack ...

... till er alla som svarat på mitt nödrop. Skall försöka få igång mitt PSE 11 under veckan som kommer, i den mån jag möter nya problem kommer jag att åter vädja om hjälp. Skönt att ni finns!
 
Det här är en av anledningarna till att det är bättre att lagra nyckelorden i själva bilderna. Ligger de i exif kan kommer de alltid att följa bilderna oavsett datorbyte och programvaruuppgradering.

Så om du kan, skriv ner beskrivningarna från PSE till exif när du fått allt att funka.

Som bonus kommer då dessutom windows sök då hitta bilderna och när du laddar upp bilderna till olika tjänster kommer beskrivningen med automatiskt.
 
PSE 11 Bildbibliotek/taggar

Massor av tack till jaanK. Efter lite letande hittade jag databasen (den fanns under C:/, (eller i mitt fall H:/), ProgramData/Adobe/ElementsOrganizer/Catalogs - något som kan vara bar att veta för andra användare som drabbas av samma bekymmer som jag. Märkligt nog gick den inte att hitta med Windows sökfunktion!
Bilderna har importerats och Album och Taggar finns nu på plats. Härligt!!

Beträffande att lägga informationen direkt i EXIF-data, håller jag med om att det skulle vara bra. Själv har jag dock ingen större lust att lägga in EXIF-data på 10 000 -tals bilder, det är en hel del info som behöver läggas in och det skulle bli alltför tidsödande för att jag skulle välja den vägen. För mig fungerar PSE 11:s sorterare alldeles utmärkt.

Har haft bekymmer med att använda mig av den säkerhetskopiering som finns i programmet, så använder mig inte av den. Bilderna finns redan säkerhetskopierade på annan plats och när jag nu kan importera metadata från annan plats kommer jag att använda mig av den vägen. Kan nämna att vid tidigare säkerhetskopiering verkade allt sanna halvvägs, så fick göra två nya försök, med den påföljd att bilddatabasen tredubblades, det blir många GB alldeles i ondödan, IMG001, IMG001_1, IMG001_2 osv. När jag tog bort kopiorna hittade inte längre PSE miniatyrerna utan ville leta på efter bilderna, PSE använde sig säkerligen av senaste versionen för att skapa miniatyrer (IMG001_2) vilken jag ju raderat. Det går inte heller att ändra inställningarna vid säkerhetskopiering, varje sådan körning får en ny siffra efter bildnumret.

Men slutet gott allting gott - tack vare goda råd har jag nu åter fungerande sidoinformation - utöver EXIF - till mina bilder. Än en gång ett hjärtligt tack till alla som engagerat sig!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.