Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återanvändning av optik

Produkter
(logga in för att koppla)

niklas_klinte

Aktiv medlem
Är mycket sugen på på en DSLR. Dock lätt skeptisk över priset man måste betala för ljusstark optik. Har en fundering på att "återvinna" fin gammal mamiya/sekor alt minolta optik (föräldrar är bra ibland) genom att ta infästningen på det gammla kamerahuset och fästa på ett trasigt objektiv med "modern" bajonett. Inser att man förmodligen skulle förlora evighetsfokus men perfekt för macro och inomhus. Någon som har provat något liknande?

Niklas

Sånt kan löna sig med viss dyr specialoptik som långa telen och tiltshiftobjektiv. Det är också objektiv som ofta används på såna sätt att det inte gör så mycket att man förlorar automatisk nedbländning.

Men för enklare optik är det nog sällan värt det. Även om du går igenom jobbet med modifieringen så blir det ju inte perfekt för det. Automatnedbländningen är i regel extremt knepig att få till, och utan den blir användningen jobbig.

Den metod du tänker på skulle dessutom ge så långt utdrag att den skulle utesluta allt annat än ordentliga närbilder. Om inte brännvidderna är riktigt långa förstås.

Vad är det för objektiv du har?

Det är förmodligen inget jättemärkvärdigt. Är dock två system (minolta XG(?) och mamiya/sekor) som ligger oanvända pga defekta kamerahus. När jag köper så satsar jag på hyfsad zoomoptik (dvs sådär ljusstark). Skulle vara kul med lite fasta ljusstarka linser, bla 50/1.8 och 200/3,5 (alt 2.8, kommer inte ihåg riktigt). Finns dessutom mellanringar i mängder så macro borde funka bra.

/Niklas

Sök adapter

Hej,

Jag har några objektiv med M42 gänga som jag använder till min 20D. Väldigt gedigen och optiskt bra optik, Pentax SMC 50/1.4, Pentacon 135/2.8 etc. Det finns en massa olika adaptrar för att få ihop olika kamerfattningar med äldre optik på marknaden, sök tex på Ebay. Inget att använda "hela tiden", men ett bra komplement och lite kul när man behöver hitta den där retro-känslan.

mvh Torleif

Vad har du för systemkamera idag? OM du har en NIKON så finns det en omvändarring att köpa på www.photax.se så att du kan montera ett objektiv oavsett fabrikat bakofram på din kamera just för macrofotografering. Det finns till 52mm och 67mm.
Canon kan inte använda den typen av montage utan vidare. Det finns dock speciell kopplingsring med inbygd elektronik som man monterar på objektivet efer att man vänt det om mot kameran.
botanisera på nätet så hittar du såsmåningom!

Maxieboy skrev:
Canon kan inte använda den typen av montage utan vidare.
Jodå, det funkar med Canon också. Faktum är att de i många fall funkar bättre än Nikonhusen eftersom Nikons enklare hus slår av ljusmätningen om man inte har ett objektiv med elektroniska kontakter på.

Däremot funkar det inte så bra att använda Canonobjektiv monterade baklänges. Det kanske egentligen var det du menade?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar