Annons

Återanvända kemikalier

Produkter
(logga in för att koppla)

wood300

Ny medlem
Har precis framkallat min första s/v rulle själv.
Min fråga är om jag kan återanvända några av kemikalierna? Hittar inget vettigt på flaskorna.
Har använt mig av täljande:

Tetenal Ultrafin
Ilfostop
Kodak Tmax Fix
Tetenal Lavaquick

//Mathias

Nu är det 100 år sen jag framkallade analogt, men har för mig att kemikalierna ska räcka för fler rullar. Bara man förvarar dom mörkt och helst i flaskor där man kan pressa ur luften.

Tetenal Ultrafin
Ilfostop
Kodak Tmax Fix
Tetenal Lavaquick

Framkallare (sv/v) används normalt bara en gång. Stopp och fix kan du återanvända. Lavaquick vet jag inte, men den är inte direkt nödvändig heller.

En del stoppbad ändrar färg när de är förbrukade.

När fixet börjar bli gammalt blir fixeringstiderna längre. Det är ingen fara om du använder ett gammalt fix, märker du att det inte blir bra är det bara att blanda nytt och göra om.

Framkallare (sv/v) används normalt bara en gång. Stopp och fix kan du återanvända. Lavaquick vet jag inte, men den är inte direkt nödvändig heller.

En del stoppbad ändrar färg när de är förbrukade.

När fixet börjar bli gammalt blir fixeringstiderna längre. Det är ingen fara om du använder ett gammalt fix, märker du att det inte blir bra är det bara att blanda nytt och göra om.

Hej !

Filmframkallaresom man spär från ett koncentrat, ex Rodinal, HC110 mfl är
av typen engångs, däremot ex D76 och andra som blandas ut av pulver är oftast
flergångs, det brukade framgå av instruktionerna hur mycket tiden ska förlängas med
och total kapacitet, till några finns förnyelselösning att fylla på för att förlänga livslängden.

Luft oxiderar och förstör, ha fulla flaskor, har sen frkl förändrat färg till brundyaktig så är den
oftast slut.

Stoppbad använder man ett tag, har de indikator så vet man när de är slut, använd ett
med citronsyra så slipper man värsta odören.

Fix används tills klarningstiden ökat till det dubbla, testa med en filmbit, typ den första
laddstrippen.

Filmfixtid är dubbla klarningstiden.

Lavaqvick och andra fixförstörare ( ex HCA ) är bra, nästan nödvändiga för lång hållbarhet,
används enl bruksanvisning.

//MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar