ANNONS
Annons

Återanvända fixet

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Så nu står min första s/v framkallning på 15 år på sköljning. *spännande*

Det gick åt 300ml fix, imorgon ska jag köra min första 120-rulle så då blandar jag 200ml till och slår i dom 300 från idag. Hur många filmer kan jag sedan köra dom 500ml till?

Kolla på förpackningen vilka rekommendationer som finns! Och vilken kapacitéten är. Skulle dock inte själv blanda använt och oanvänt fix. Absolut bäst att istället tvåbadsfixera genom att använda först det gamla fixet separat och sedan det nya separat. Halva rekommenderad tid i varje. Kassera sedan det äldre och använd det nyanvända till förstafix vid nästa framkallningssession. Då får du absolut bästa hållbarhet på dina bilder/negativ. Förklaring på varför finns i andra trådar, sök på tvåbadsfixering så slipper vi skriva en gång till.
Hälsn, Nils,

Det beror på vad du har för fix - det står i databladet hur många filmer en liter tål.

Men varför blanda så små mängder? Blanda en liter på en gång och använd den tills den är förbrukad. Då blir det mycket lättare att hålla reda på kapaciteten, det är ju bara att sätta ett streck på flaskan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar