Annons

Åter en Lightroom fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

plenty1

Aktiv medlem
Lightroom 3 har jag.
Jag flyttar bilder i mitt lightroom bibliotek i lightroom, men ibland får jag ett nekande.
" filen finns redan på målet"
Problemet är att jag inte hittar några dubbletter.
Samma sak händer om jag vill flytta upp bilder från en undermapp till huvudmappen.

Ka någon förklara hur / varför det händer,

//Jens

Jag skulle tro att bilderna du försöker flytta redan finns på hårddisken men du inte har importerat dom till Lightroom. Tips, Kolla din mapp på hårddisken dit du vill flytta och jämför bilderna importade till LR. Någon skillnad?

Jag tror att Lotta är på rätt spår - filerna och mapparna finns redan, du ser dem dock inte i LR.

Gör så här:

Gå till Libary modellen.

Högerklicka din huvudmapp - den mapp som är på den högsta nivån i trädet.

Välj alternativet "Synchronize folder". Lightroom kommer då att söka igenom hela filträdet och jämföra det med vad du har i databasen. Du kommer då att se om du har några bilder som saknas i flisystemet eller som saknas i LR. Om du vill kan du då gå vidare och importera dem.

En sak att tänka på när man försöker "städa upp" i Lightroom är att default så har programmet funktionen "Show photos in subfolders" påslaget (finns under Library). Det är ofta praktiskt men kan ställa till det lite om man vill flytta bilder upp och ner i samma gren på trädet.

Tack för tipset men det funkade inte.
Jag har en mapp som heter "fåglar" och direkt under den har jag fått skapa en ny mapp kallad "dubbletter" eftersom de inte gick att lägga dem (bilderna) direkt i mappen "fåglar".
Jag har nyckelord till alla bilder så det är egentligen inget problem, men skulle vilja ha så få mappar som möjligt.
När jag söker på en art som finns i mappen " Dubbletter" så får jag fram bara en bild av varje, MEN nu sökte jag på filnumret och fick fler bilder av olika arter med samma filnummer (ex: _MG_1264.CR2)
Kan det vara så att det är problemet?
Och hur ändrar man filnummer enkelt på ca 300 bilder?

Tack för tipset men det funkade inte.
Jag har en mapp som heter "fåglar" och direkt under den har jag fått skapa en ny mapp kallad "dubbletter" eftersom de inte gick att lägga dem (bilderna) direkt i mappen "fåglar".
Jag har nyckelord till alla bilder så det är egentligen inget problem, men skulle vilja ha så få mappar som möjligt.
När jag söker på en art som finns i mappen " Dubbletter" så får jag fram bara en bild av varje, MEN nu sökte jag på filnumret och fick fler bilder av olika arter med samma filnummer (ex: _MG_1264.CR2)
Kan det vara så att det är problemet?
Och hur ändrar man filnummer enkelt på ca 300 bilder?

Om du har flera bilder med samma filnamn men olika motiv så har du väl problemet där! Då kan du förstås INTE lägga dessa bilder i en och samma mapp. Det här kommer att hända om du jobbar som du gör - har en "stor" mapp med bilder från olika tillfällen och kanske olika kameror. Förr eller senare kommer det att "krocka".

Du kan lösa detta genom att använda Lightrooms funktion för att döpa om filer vid import. Det finns en mängd färdiga "mallar" som gör att man kan undvika detta problem.

Du kan också ordna till detta i efterhand, markera ett antal foton och välj Library-Rename Photos (eller tryck F2) så kommer du kunna döpa om bilderna så att du är säker på unika namn.

MEN - allt detta tycker jag egentligen är en mindre bra idé. Bättre är att vid import alltid låta Lightroom lägga bilderna i en kronologisk struktur. Då slipper du alltid fundera över var du skall lägga bilderna. En dag på stranden kan ju innehålla både bilder på fiskmåsar, båtar, snäckskal och polarna.

Själva uppdelningen löser man genom att bilderna nyckelord.

Sedan kan du skapa smart collections - dessa samlingar uppdateras automatiskt. T ex kan du då ha en som heter "Fåglar" där alla bilder med nyckelordet "Fågel" hamnar.

Det är lite pul att komma igång men när du väl får igång den här typen av organisation av dina bilder kommer Lightroom verkligen till sin rätt.

Ett alternativ är att skapa vanliga "collections", då kan man "dra och släppa" bilder i olika samlingar. Dessa uppdateras inte automatisk utan manuellt.

Bottom line - använd INTE filstrukturen på hårddisken för att organisera dina bilder "smart" - använd Lightroom till det och låt ordningen på hårddisken bara utgöra en grundsten (enklast kronologiskt baserad).

Så tycker jag i alla fall.

Tack, nu har jag döpt om endel filer samt tittat lite på "samlingar". Jag kommer nu döpa om bilderna i fortsättningen (tror att problemet kom upp då jag skaffade nya minneskort, men inte säker)
//Jens

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto