Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åsikter på Cyberphotos stativerbjudande?

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Går i tankarna på att köpa ett stativ och vill ha ett stadigt, lättviktsstativ. Jag ser gärna att det kan gå ner i spagat och med metalldetaljer så att det känns gediget.

Hittade Cyberphotos Manfrotto-erbjudande:
Manfrotto 055 XPRO B CyberPhoto Edition, Specialpaket med kulled 498RC

Det framgår dock inte huruvida stativet kan gå ner i spagat eller inte? Har kikat lite bland Fotosidans recensioner och där skriver någon spagat på plus-sidan så jag antar att den klarar det. Samtidigt skriver många vikten som något negativt vilket jag har lite svårt att relatera till. 2.5Kg på ett stativ - är det mycket? Jag vill främst ha ett resestativ som är smidigt att ta med. Det kommer användas till min Canon 5D MkII med ett 24-70-objektiv så det är ju en ganska tjock pjäs ändå som skall klara av att stå stadigt.

Har ni några åsikter om detta stativ eller vill ni tipsa mig om något annat i denna prisklass? Är väldigt tacksam för hjälp!
 
Stativet är ganska tungt och inte jättesmidigt vid resa. Men det är stabilt. Har haft det fastsurrat på cykeln några gånger och det är inga problem. Funkar inte jättesmidigt att fästa på ryggsäcken men är ganska skönt att ha över axeln med kameran monterad på.

Kulleden har en tendens att glida lite och är ganska svår att ställa exakt som man vill speciellt när man skall ha kameran i porträttläge.

Stativet klarar spagatläge, dock så måste man montera bort mitt-pelaren för att få det ända ner.
 
Jag har själv ett Manfrotto 055 (utan prob) och ett Manfrotto 488RC4. Jag upplever den kombinationen som stabil och prisvärd.

Nackdelen är, som många skriver, vikten. Korta sträckor så tänker jag inte på vikten, men det blir tungt i längden. Själv bär jag ofta stativet i handen. Jag har en mindre fotoryggsäck och då blir det väl svajigt att bära om jag fäster det på ryggsäcken. Något man kanske bör tänka på när man köper ryggsäck, att man kan fästa ett tyngre stativ utan att ryggsäcken blir svajig att bära. Bra remmar som inte skär in är också bra att ryggsäcken har.

Jag upplever mitt stativhuvud stabil så länge man har kameran horisontellt. Vill man ta stående bilder och lägger kameran, så finns det ett irriterande glapp. Inte mycket, men tillräckligt. Man ställer in kameran och låser stativhuvudet, så faller det en liten men irriterande bit nedåt.

Det finns förstås andra mer stabila stativhuvud och något som heter L-bracket. Den senare gör att man kan ta stående bilder och ha kameran rakt över stativhuvudet då den har två fästen i en. Fast nu pratat vi ett helt annat pris.

/Gunnar
 
Jag har haft ett PRO-B med 488 RC2 kula på.

Tyckte det var för tungt och det följde sällan med av den anledningen. Jag gillar inte RC2 fästet då det tenderar att glappa lite så att kameran niger när man släpper den. Stativet kan annars allt, går att använda till makro och plåtning rakt nedåt. Passar bra till långa personer som vill ha en bekväm ställning utan att lyfta mittpinnen, jag är 177 och kunde knappt fälla ut benen helt och titta i sökaren.
Sålde det till förmån för ett lättare stativ med en lättare kula från Cullman (som är stabilare), rekommenderar att prioritera låg vikt framför massor med funktioner.
Rekommenderar också att tänka efter ordentligt om du verkligen vill ha snabbfäste på kulan. Själv använder jag inte stativ ofta nog för det och vill inte ha fästplattan sittande på kameran för jämnan, då har jag ingen nytta av snabbfästet. För mig är det bättre med en kula med gängtapp som blir stabil dom gånger jag använder det.
 
Tack för alla bra svar! Precis vad jag behöver.

Jag har haft ett PRO-B med 488 RC2 kula på.

Tyckte det var för tungt och det följde sällan med av den anledningen. Jag gillar inte RC2 fästet då det tenderar att glappa lite så att kameran niger när man släpper den. Stativet kan annars allt, går att använda till makro och plåtning rakt nedåt. Passar bra till långa personer som vill ha en bekväm ställning utan att lyfta mittpinnen, jag är 177 och kunde knappt fälla ut benen helt och titta i sökaren.
Sålde det till förmån för ett lättare stativ med en lättare kula från Cullman (som är stabilare), rekommenderar att prioritera låg vikt framför massor med funktioner.
Rekommenderar också att tänka efter ordentligt om du verkligen vill ha snabbfäste på kulan. Själv använder jag inte stativ ofta nog för det och vill inte ha fästplattan sittande på kameran för jämnan, då har jag ingen nytta av snabbfästet. För mig är det bättre med en kula med gängtapp som blir stabil dom gånger jag använder det.
Mycket vettiga åsikter och de träffar rätt. I och med att jag planerar att backpacka med stativet så känns vikten avgörande och att döma av allas kommentarer så är inte detta stativet jag söker.

Har du möjligtvis en länk till stativet du köpte? Det låter intressant. Jag använder inte heller stativ ofta nog för att utnyttja snabbfästet. Men är lite osäker på hur det fungerar om man inte har snabbfäste. Skruvar man kameran direkt på stativet då i stället för brickan man fäster på?

Jag tar gärna emot fler tips på stativ som är lätta och stabila!
 
Jag köpte mitt stativ hos Photax ( http://www.photax.se/ ) men just det stativet finns inte kvar i sortimentet, det var ett ovanligt billigt kolfiberstativ. Däremot har dom Cullman kulorna och jag tror Cullmann Magnesit MB4.1 skulle passa dig.

När man inte har snabbfäste gängar men helt enkelt tappen på kulan i kamerans stativgänga, det är inte avancerat alls. Om du tittar på bilden på huvudet så ser du http://www.photax.se/sttv/bnb/cm_design/M324mb4.jpg
 
Ursäkta trådkapningen, men...

Vad är det som avgör vilken vikt ett stativ "klarar"? Hänger det på kulan, eller benen? Jag vill ha ett så smidigt/lätt stativ som möjligt som ska klara kamera plus tele/makro. Oftast drar jag inte ut de nedersta bendelarna fullt ut, då det sällan känns nödvändigt med så höga stativ.
 
Dåde och men mest på kulan, är den för klen så klarar den inte låsa och kameran kommer att glida mer eller mindre snabbt.


OT; 550 är tungt enligt mig, skaffa ett lättare, typ Manfrotto 190 XPRO B med lämplig kulled, det är stabilt men inte lika stabilt som 550.

Rangliga stativ stabiliserar man genom att hänga kameraväskan eller liknande i mittpelaren, fungerar utmärkt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.