Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åsikter om studioset

Produkter
(logga in för att koppla)

saranorrehed

Aktiv medlem
Letar efter ett, typ, semiproffs studioset. Inte för att jag är i närheten av proffs på studio just nu men för att jag vill ha något att växa i. Det ska gärna vara relativt lätthanterligt för att ha i hemmastudio men även kunna tas med.

Har kollat runt lite och hittat ett paket som jag tror är lite intressant

http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-300ws-kompakt-674.html

Åsikter? Prisvärt? Hittade ingen med detta set här på FS.

/Sara

Jag rekommenderar hellre Elinchroms D-liteblixtar.
Det är, utan att veta säkert, lättare att bygga vidare plus att kvaliteten är troligtvis bättre.

/Daniel

Jag har föregångaren (modellen som Kaffebrus sålde innan) till dessa blixtar i min studio, Starfoto heter dem. De har aldrig någonsin krånglat för mig och byggkvalitén är överraskande god med tanke på det låga priset.

Jag har alltså inte själv just de specifika blixtar du efterfrågar, men jag har bekanta som har blixtar av den modellen och jag har aldrig hört ngt negativt om dem.

Om setet, som flera andra av Kaffebrus studioset, har Bowensfäste så har det troligen de bästa utbyggnadsmöjligheterna på marknaden, men det är nog säkrast att kolla med Kaffebrus att det verkligen är så eftersom de brukar skriva om seten har sådant fäste men inte gör det i det här fallet. Om det inte har sådant fäste är troligen utbyggnadsmöjligheterna minimala och då känns det hela väldigt dyrt för det lilla du får.

I övrigt har blixtspecarna samma problem som Elinchrom D-lite, att effekten bara går att ställa ner till 1/16 istället för 1/32... men kanske det är värt att offra det extra nerställningssteget för att få ett så lätt blixtset som möjligt (både D-lite och det där verkar ju rätt lätta).

Kan också vara värt att ta reda på hur höga stativen blir. Kaffebrus säljer en del snikset med stativ som är runt 2m höga och de skulle jag nog undvika eftersom så låga höjder lätt blir väldigt begränsande när du börjar lära dig använda blixtljuset.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar