Annons

Åsikter om D100

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Ska nog köpa mig en D100 med mb-d100. Tänkte höra lite med er om ni är nöjda mm. Vilket cf kort ska man ha? microdrive, ultra, cfI el II.

Intressant att höra era åsikter...

Mvh // Martin
 
Hej!
Ja, har du Nikon-grejer som passar eller tillhör dem som anser att endast Nikon är gott nog så gör du rätt. Annars är ju Canon 300D ett gott alternativ, fr.a. med tanke på hur litet den kostar (skrev man litet avundsjukt).

Jag har haft min D100 sedan i våras och är glad och nöjd. Jag avvaktade med batterigrepp och inser nu att jag nog inte behöver något. Batterierna räcker i evigheter. Jag har ett i kameran och ett uppladdat i väskan och jag har aldrig varit strömlös.

Microdrive vill jag inte ha, enligt hypotesen att alla hårddiskar kraschar för eller senare. Flash-korten har inga rörliga delar och ett 512MB-kort räcker lååångt. Familjebilder tar jag med jpg och när det blir viktigt använder jag RAW.

Det finns hur mycket som helst att läsa om D100 på nätet. Jag läste på ganska bra innan jag köpte och den gav mig inga överaskningar (förutom batteritiden, kanske).
 
Tja... lite nikonprylar kan man väl alltid skaka fram ur garderoben :) ang. cf korten, ska man välja modell 1 eller modell 2? Ultra eller inte ultra, är överföringen så snabb att jag behöver ett ultra överhuvudtaget?

//Martin
 
Rob Galbraiths CF Database hittar du läs- och skrivhastigheter för Nikon D100 och många andra digitala systemkameror i svart på vitt.

Webbens bästa resurs för minneskortspekulanter.

Eftersom D100an i likhet med andra kameror i klassen har ganska liten buffert skulle jag nog satsa på något hyfsat snabbt.
 
Senast ändrad:
Jag köpte snabba kort, Sandisk Ultra
Min favoritfotohandlare Hasse sa att det var det
enda som dög, och honom litar jag på.
 
Jag köpte lexar 40x 512mb pro wa, tror att det blir bra.

Jag har en annan liten fundering, är Björns Foto & Video en sjysst kille? Han är den billigaste som jag har hittat på nätet (17995:- för D100an och 3700:- för MB-D100). Pratade med Nikon Svenska av en slump idag, de berättade att Björn inte handlar av dem.... Hur funkar det med garantier mm.? Vet ni vart han fixar sina billiga grejjer?

Tacksam för svar...

Mvh // Martin Andersson
 
Han importerar nog från Tyskland. Köper du en kamera i Sverige skall det även ingå svensk garanti. Förmodligen är det någon sorts Europagaranti...Inga problem att handla av han, även om han kan vara lite seg ibland.. ;)
 
Jag har hört saker om björn o hans låga priser av mina bekanta i den lokala fotoaffären hemma vid men inget som jag vill eller kan för min egen del skriva om så här
 
STOP STOP STOP

Har du kollat Fuji S2 Pro?
Jag valde mellan de tva och hittills har jag inte funnit nagon bra anledning for Nikon's D100.
Bara en tanke...

dpreview.com e ett schysst stalle, det ar microdrive du ska i vilket fall...

Timo
 
Mr P skrev:
Jag har hört saker om björn o hans låga priser av mina bekanta i den lokala fotoaffären hemma vid men inget som jag vill eller kan för min egen del skriva om så här

Avråder du folk från att handla med honom?

Jeppe> Har du handlat av honom och kan rekommendera det?

/Felix
 
Mr P skrev:
Jag har hört saker om björn o hans låga priser av mina bekanta i den lokala fotoaffären hemma vid men inget som jag vill eller kan för min egen del skriva om så här

Antigen kan du göra så att du står för det du säger eller så kan ta och var tyst, istället.

Sluta snacka om folk om du inte vågar stå för det.
 
Som sagt.. Jag har handlat både en EOS 5 och en Sigma EF 500 DG Super, blixt av han. Handlade dessutom en begagnad EOS 5 som jag skickade tillbaka, för att jag inte var nöjd.. Inga problem.

Att andra handlare i Varberg har ett ont öga till honom kan ju man förstå.....eftersom han är billigare än de flesta...

Pierre.. du får gärna maila mig på [email protected] och berätta vad han har gjort/sagt... Kan vara kul att veta..
 
EdwardH skrev:
Antigen kan du göra så att du står för det du säger eller så kan ta och hålla käften, istället.

Sluta snacka skit om folk om du inte vågar stå för det.


Edvard
Den ton du använder tycker jag du kan spara till något annat forum. Här passar det definitivt inte.
Vad gäller Björns Foto så beställde jag en Sigma 28-70/2,8 i somras. Blev då lovad att denna skulle levereras senast 2 veckor efter beställningen. Efter nästan två månaders väntan utan att Björns Foto ens bemödade sig med att höra av sig och meddela orsaken till förseningen, tröttnade jag till slut och meddelade företaget att beställningen inte var aktuell längre. Om denna förening var en engångshändelse vet jag inte, men jag kommer inte att göra några affärer med detta företag igen.
/Kent O
 
Senast ändrad:
Hej

o D100 + MB-D100 m 2LiOn batterier är kalas!
o Bättre färger (inget grönt i skuggor - eller magenta i hud) än S2PRO samt en avsevärt bättre kamera konstruktion i nästan alla avseenden. S2 har aningen mer upplösning men i övrigt är D100 bättre. D100 hanterar högkontrast motiv bättre dessutom då S2 har en benägenhet att förlora detalj i de ljusa partierna.
o Björns Foto Video är helt ok.. jag har handlat alldeles för mycket grejor från honom allt till bra priser och helt ok lev tider.
o GLÖM inte att skaffa Nikon Capture programvaran - gör stor skillnad och ger Nikon D100 ett övertag mot konkurrenterna!
o MicroDrive 1g fungerar mycket bra - jag har haft min över 1år och använt den till allt möjligt.. fungerar perfekt och har inte missat en exponering.. men jag hanskas väldigt försiktigt med den. ca 110 RAW filer får plats på den.

Köp en D100, du kommer inte att bli besviken tror jag.

Mvh
Johan

PS Jag har ägt en S2PRO men bytte pga behov av vertikal avtryckare samt bättre batteri lösning. Jag blev dock förvänad då bilderna överlag kvalitativt blev bättre med D100, det hade jag inte förväntat mig.
 
Jag rekomenderar ingen att göra si eller så om de vill handla hos någon. Vad jag ville göra är att ringa i en klocka o sen får var och en göra som de vill.
Om de vill kolla upp firman nogrannare eller höra sig för mera eller köpa hos honom en då eller välja någon annan...upp till var och en.

Edward lika finstämnd som vanligt hör jag....*ler*
 
Ja där ser man...

Jag ringde en pling till jpnfoto malmö (bra kille), fick ett pris på 18500:- oprutat. De hade ingen kamera inne förtillfället, men trodde att deras systerbutik i gbg hade en som kunde skickas emellan butikerna. Så jag ringde till gbg, han skulle ha 19995:- prutat o klart... när jag berättade storyn om malmöbutiken ville han inte sälja kameran till mig :) -inte skicka den till malmö heller.
Jag har beställt hos björn, och kommer antagligen få kameran&battpacket senast fredag.
Annars får jag leta vidare :)


// Martin - otålig
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.