Annons

Åsikt om Neopan 100 New Across

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
God kväll gott folk !

I morgon skall jag ha en plåtning och kommer då för en gångs skull köra småbild och svart-vitt. Motiven blir mode i både blixt och naturligtljus (dock ej blandat) Sedan Agfa APX 100 försvann har jag kört med Efke 25 och framkallar alltid mina filmer med samma framkallare: xtol.

Häromdagen så hittade jag en rulle "Neopan 100 New Across" (småbild)i en butik och köpte den ( 55 kr).Jag köpte rullen då jag läste i en recension att det var den mest finkornigaste s/v filmen.

Då jag inte har kört eller använt den innan så skulle jag vilja höra med er som använt den om vad ni tycker ?

1. Hur blir resultatet med xtol?
2. Är det verkligen den mest finkorniga filmen ?
3. Skall jag normalexponera den för bästa resultat? Eller blir eden bättre med över/under expo?
4. Är den värd pengarna ?
5. Hur tecknar den hög respektive lågdragrarna ?

Tusen tack !


Niklas
Som saknar APX 100 :(
www.niklaswibom.com
 
New Acros? Har de släppt en ny version redan eller är det bara så att de fortfarande tycker att den är ny? Om det är det sistnämnda så har jag utvärderat den en gång mot TMX, Pan-F och Delta. Jag konstaterade att den utan tvekan var den finkornigaste filmen i gänget, med x-tol. Men jag valde att gå vidare med Delta den gången, främst på grund av priset. Acros var och är en svindyr film.

När det gäller hög- och lågdagerkontrast så sträckte sig min utvärdering inte så långt.

Och den är inte finkornigast. Techpan är finkornigare :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.