Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årsmodell Eos 1n

Produkter
(logga in för att koppla)

christiank

Aktiv medlem
Kan man se på serienummret vilken årsmodell det är på kameran. När man frågar fotohandlarna så verkar dom bara höfta till med en årsmodell, tycker jag. I mitt fall handlar det om Canon eos 1n.
 
Titta i filmkammaren. Där är tryckt ett nummer (med bläck, kan vara svårt att se).

Första bokstaven anger året. De började med A=1960, När de kom till Z (1985) så började de om på A, men de satte fabrikens bokstav framför. Eftersom kamerorna är tillverkade i Oita så har kameror efter 1985 ett O som första bokstav.

Tittar man i min EOS 1N så står det nummer:

OL0716, vilket innebär att den är tillverkad i Oita, och L står då för 1997, 07=juli (så nu vet ni det ;)) de sista siffrorna saknar betydelse för datumen.

OI=1994
OJ=1995
OK=1996
OL=1997
OM=1998
ON=1999
OSV..
 
Tack

Tack för ett snabbt och proffsigt svar. Fattar inte hur jag klarade mig innan fotosidan fanns :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.