Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ÅNGEST befogad eller ej ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikon

Aktiv medlem
Hjälp mig i min ruelse jag har sålt mina digitala prylar:eek: och saknar dem redan eller....:confused: Jag hade en coolpix 995 plus 2ggr converter och lite annat smått o gott.Jag köpe mig en Nikon F100 med mb15 samt en Sigma 28-70 2.8 EX har även beställt mig ett Sigma macro 180 3.5 samt en Minolta dimage scan dual II.Men problemet är att jag saknar att få mina bilder på direkten,jag använder velvia film så att framkalla på entimmes går ju inte heller.Snälla vad tror ni går min ångest över eller...... hur skulle ni gjort:confused: fast lite digitalt blir det ju med scannern iofs.
 
Tja, kvaliteten blir väl bättre med din F-100 och Velvia, så där kompenserar du ju tidsfördröjningen. Och så bråttom har du väl inte?
 
Hej Calle nä så bråttom är det väl inte ,men jag tyckte det var suveränt att se resultatet direkt och även att kunna slösa på "film".Det suveräna med digitalen var att man kan ju lätt se vad som händer när du tex +el- kompenserar osv.
 
Jovisst. Det går inte att ersätta digitalfoto med analog och vice versa. Båda är väldigt bra på sitt sätt.
Det enklaste är väl att du köper ett D100-hus så fort det dyker upp. Då blir du nog glad igen ska du se :)
Jag ska genomlida denna sommar med en Sony plus en gammal fin EOS. Min D60 köper jag i julklapp till mig själv :D
 
Skaffa dig en Nikon D100 eller en Canon D60 när dom släpps (snart nu!). Alla fördelar med en riktig SLR kamera plus alla fördelar med digital. Helbra.

Det verkar allmänt accepterat att bildkvalitén är jämnförbar med film så länge man inte gör större förstoringar än runt A4 också. Och så slipper man köpa film.

Enda nackdelen är inköpspriset :)
 
Detta låter ju onekligen intressant,men jag skulle tro att mellan skillnaden på mina prylar och dessa som ni nämner är ganska avsevärd.Problemet är ju att efter mina inköp jag gjort så har jag numera hål i botten i min (skatt kista)hade jag inte spart en femtioöring att ha i fickan så skulle nog varenda hund pinkat på mig;)
 
nikon skrev:
Hjälp mig i min ruelse jag har sålt mina digitala prylar:eek: och saknar dem redan eller....:confused: Jag hade en coolpix 995 plus 2ggr converter och lite annat smått o gott.Jag köpe mig en Nikon F100 med mb15 samt en Sigma 28-70 2.8 EX har även beställt mig ett Sigma macro 180 3.5 samt en Minolta dimage scan dual II.Men problemet är att jag saknar att få mina bilder på direkten,jag använder velvia film så att framkalla på entimmes går ju inte heller.Snälla vad tror ni går min ångest över eller...... hur skulle ni gjort:confused: fast lite digitalt blir det ju med scannern iofs.

Hej

har gjort samma sak, men har fortfarande tillgång till en G2 o en E10. Men de digitala ligger o samlar damm, känslan o resultatet med F100 överglänser helt. Varför brådska, den som väntar på något gott... 4 dagar tar det med Fuji E6 påse, helt ok. Personligen tycker jag att digitalt är klart övereklamerat o alldeles för dyrt, hänsyn tagen till resultatet. Jag var ute idag morse 04.30-07.30 o drog 3 rullar och jag fick garanterat ett gäng bra, lika garanterat hade jag misslyckats med E10.

Mvh
Johan
 
Det är säkert en vane sak. Du vänjer dig säkert vid att vänta. Men det är nog jävligt i början, förstår dig.

Andreas.
 
Så länge man får bättre resultat med filmteknik/scanner så känns det bättre att komma hem efter en fotosession och veta att kvaliten inte är kompromissad. När digitalarna kommer upp i 10Mpixel och högre samt kostar hälften av vad de gör idag så köper jag en sån igen.

/ Hasse
 
Hej Torbjörn:Anser inte att det skulle föreligga några problem med friska analoga grejer,möjligtvis ekonomiska då efter ditt köpfrossande,hehe..
Lämna in någon eller några filmer varje dag så kan du också få nyframkallat varje dag.och det blir inte så många timmar över till abstinensutbrott..
mvh/gunte..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.