Annons

Ångerrätt på redan utnyttjade bröllopsbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Artikeln kommer väl på förstasidan här men vi kan börja diskutera redan nu. Ska kunden ha rätt till full återbetalning för att omfattningen inte blev som överenskommits?
Det lär ju inte ske att kunden, alla släktingar och vänner raderar samtliga erhållna digitala bilder, som förmodligen redan gjort sitt syfte för de flesta.
Vem vill fota bröllop om ARN:s rekommendation går igenom?

 
Artikeln kommer väl på förstasidan här men vi kan börja diskutera redan nu. Ska kunden ha rätt till full återbetalning för att omfattningen inte blev som överenskommits?
Det lär ju inte ske att kunden, alla släktingar och vänner raderar samtliga erhållna digitala bilder, som förmodligen redan gjort sitt syfte för de flesta.
Vem vill fota bröllop om ARN:s rekommendation går igenom?

Jag misstänker att det är det här fallet:

Nu vill man nog se ARN:s beslut, men ligger anmälarnas åsikt om saken ens i närheten av sanningen så kan det nog tyckas att fotografen får skylla sig själv.
 
[...]
Nu vill man nog se ARN:s beslut, men ligger anmälarnas åsikt om saken ens i närheten av sanningen så kan det nog tyckas att fotografen får skylla sig själv.
Klipp ur DN:s artikel:

I slutet av 2024 fattade ARN sitt beslut. De rekommenderar att fotografen återbetalar hela summan för bröllopsfotograferingen – 16 000 kronor.


ARN har dock inte prövat om något fel i tjänst har begåtts, alltså det som Jennifer och Carl Wallberg ursprungligen byggde sin anmälan på. Istället för konsumenttjänstlagen har ARN tillämpat distansavtalslagen och kommit fram till att fotografen ger otillräcklig information om ångerrätt på sin hemsida.


Enligt det resonemanget har uppdragsgivaren möjlighet att frånträda avtalet i drygt ett år. Så, som forograf ska man alltså kunna visa att man informerat, korrekt, om ångerrätten. Det får väl skrivas in i kontraktet tänker jag.
 
Klipp ur DN:s artikel:

I slutet av 2024 fattade ARN sitt beslut. De rekommenderar att fotografen återbetalar hela summan för bröllopsfotograferingen – 16 000 kronor.


ARN har dock inte prövat om något fel i tjänst har begåtts, alltså det som Jennifer och Carl Wallberg ursprungligen byggde sin anmälan på. Istället för konsumenttjänstlagen har ARN tillämpat distansavtalslagen och kommit fram till att fotografen ger otillräcklig information om ångerrätt på sin hemsida.


Enligt det resonemanget har uppdragsgivaren möjlighet att frånträda avtalet i drygt ett år. Så, som forograf ska man alltså kunna visa att man informerat, korrekt, om ångerrätten. Det får väl skrivas in i kontraktet tänker jag.

Ångerfristen börjar löpa först när näringsidkaren lämnat sådan information om den, och på det sätt, som krävs i lagen. Den "utökade fristen" gäller upp till ett år efter att den annars skulle ha löpt ut, om information hade getts på korrekt sätt. Ges information under tiden så börjar fristen löpa när informationen ges. ARN torde inte ha utgått ifrån tidpunkten när beslut fattades, så din slutsats där är nog inte korrekt i den delen.
 
Citerar från Adlibris köpvillkor:

Följande produkter undantas från ångerrätten och kan inte returneras:

  • Nedladdningsbara produkter; då de på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas

Rimligen borde det samma gälla bilder som levereras på ett media som kunden kan kopiera.
 
Ångerfristen börjar löpa först när näringsidkaren lämnat sådan information om den, och på det sätt, som krävs i lagen. Den "utökade fristen" gäller upp till ett år efter att den annars skulle ha löpt ut, om information hade getts på korrekt sätt. Ges information under tiden så börjar fristen löpa när informationen ges. ARN torde inte ha utgått ifrån tidpunkten när beslut fattades, så din slutsats där är nog inte korrekt i den delen.
Utan att vara jurist tror jag min slutsats är korekt. Kanske är det just därför jag kan tro det...

Följande tycks gälla, ångerrätt vid distansavtal:

● När du handlar av ett företag på distans, till exempel via nätet, har du enligt lag rätt att ångra ditt köp av en vara eller tjänst.

● Ångerrätten gäller normalt 14 dagar.

● Företaget är skyldigt att ge information till kunden om att det finns ångerrätt, hur länge den gäller, hur man går till väga för att ångra sig, att det finns ett standardformulär och var man hittar det.

● Om ett företag ger otillräcklig information om ångerrätten kan tidsfristen förlängas, som mest med ett år från när den ursprungliga ångerrätten skulle ha gått ut.

Källa: Konsumentverket


Min (bra eller dåliga) slutsats är då att eftersom forografen lämnat otillräcklig information om ångerrätten så har den i det här fallet förlängts till maxgränsen ett år efter att den borde ha gått ut (som var 14 dagar efter avtalet mellan parterna).
Vad jag menade med att få in allt om ångerrätt i kontraktet är att det kan vara ett enkelt sätt att visa vilken information som lämnats, att den lämnats och när den lämnades.
Kanske är det bara något språkligt problem någonstans som gör att vi inte förstår varandra?
 
Citerar från Adlibris köpvillkor:

Följande produkter undantas från ångerrätten och kan inte returneras:

  • Nedladdningsbara produkter; då de på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas

Rimligen borde det samma gälla bilder som levereras på ett media som kunden kan kopiera.
Då ska förstås det också in i kontraktet/avtalet med all annan information om ångerrätten. Detsamma gäller ju till exempel spel, programvaror och annat man köper i digital form.
Det verkar som att fotografen inte lämnat information alls om ångerrätten och dessutom inte levererat enligt avtal.

Det är lite knasigt att prestationen inte bedömts i det här fallet utan ARN har valt att bara gå på regler om ångerrätt.
 
Ifall det som avtalats är resultatet ("produkten") till ett fast pris behöver i princip kunden inte bekymra sig över om arbetet utföts av en, två eller ett dussin personer så länge resultatet uppfyller vad som avtalats.
 
Ifall det som avtalats är resultatet ("produkten") till ett fast pris behöver i princip kunden inte bekymra sig över om arbetet utföts av en, två eller ett dussin personer så länge resultatet uppfyller vad som avtalats.
Fast så verkar det ju inte varai det här fallet. Det tycks som att man varit överens om att fotografen plus en assistent skulle arbeta tillsammans. Detaljer alltså.
 
Det intressanta är väl generellt när det anses att du har handlat d.v.s ingått ett bindande avtal. Tittar jag på några slumpvis valda bröllopsfotografer verkar arbetsgången knappast vara att man lägger ett "lyxpaket" á 35 KKr i varukorgen och betalar med Klarna...

Handlar jag verkligen på distans om jag kontaktar någon (fotograf, rörmokare, arkitekt..) och träffas för att prata igenom upplägget och sedan vederbörande utifrån vårt möte sätter ihop en offert / avtal?
 
Min synpunkt är har bilder levererats så har ångerrätten upphört, uppdraget har redan utförts. Annars kan ju alla köpa tjänsten och sen ångra sig så har man alla bilder gratis.
Ångerrätten börjar då avtalaet ingås enligt lagen om man kan säga att det är en tjänst.

Konsumenten har enligt lagen 14 dagar på sig att ångra sitt köp och det är din skyldighet att informera om detta. Ångerfristen börjar dagen då konsumenten tagit emot varan. Om det är en tjänst börjar ångerfristen dagen då avtalet har ingåtts. Den dag som ångerfristen börjar räknas inte in när man beräknar ångerfristen.

Sen verkar det som att denne fotograf inte levererat på fler punkter så finns mera saker att ta in.(om jag minns rätt i artikeln)

Då är frågan varför betalade kunderna innan dom godkände bilderna, man betalar väl inget innan leverans? Blir ju lite svårt att verifiera att alla bilder återlämnas eller förstörs om dom har spridits i släkt & vänner etc.
 
Min synpunkt är har bilder levererats så har ångerrätten upphört, uppdraget har redan utförts. Annars kan ju alla köpa tjänsten och sen ångra sig så har man alla bilder gratis.
Ångerrätten börjar då avtalaet ingås enligt lagen om man kan säga att det är en tjänst.



Sen verkar det som att denne fotograf inte levererat på fler punkter så finns mera saker att ta in.(om jag minns rätt i artikeln)

Då är frågan varför betalade kunderna innan dom godkände bilderna, man betalar väl inget innan leverans? Blir ju lite svårt att verifiera att alla bilder återlämnas eller förstörs om dom har spridits i släkt & vänner etc.
Instämmer. Man kan väl jämföra med köp av underkläder eller (bättre) programvara - har jag öppnat förpackningen (här då laddat hem bilderna) är ångerrätten förbrukad. Däremot kan jag som kund givetvis reklamera om det jag fått inte uppfyller vad som avtalats
 
Frustrerande att läsa tre nyhetsartiklar utan att få någon tydlig motivering. Önskar att någon hade citerat beslutet så att man sluppit viskleken.

Spontant tror jag att fotografer kan lägga ner högafflarna eftersom distansavtalslagen redan idag har långtgående undantag vid leverans av tjänst. Det kräver dock att man faktiskt informerat köparen och fått deras godkännande vilket ARN verkar anse att företaget inte gjort.

Varför ARN gjort denna tolkning går bara att spekulera kring så länge ingen begär ut handlingarna. Uteblivet planeringsmöte och assistent kan tyda på att det även brast med information men tyvärr kan det lika gärna vara brister i korrespondensen med ARN. Tyvärr har privatpersoner och småföretagare sällan koll på våra lagar vilket gör att de inte kan bemöta dem korrekt och man förlorar därför på teknikalitet.
 
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto