ANNONS
Annons

Åldersbestämning av fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Landin

Aktiv medlem
Jag har en fråga. När man köper film står det ett datum på filmen. Detta säger mig något om vilken kvalitet filmen håller. Jag har inte hittat något motsvarande på fotopapper. Hur bedömer man åldern / färskheten på ett fotopapper? Vilka sorter är bättre resp. sämre? Jag fick slänga en bunt Emaks Varicon för några veckor sedan, då de helt hade tappat kontrasten. Andra papper (Emaks K888) har med tiden blivit grå i sin grundton (ex.vis gråa kanter). Man ska naturligtvis inte lägga på sin för stora lager, man ska förvara det på ett bra ställe, o s v. Jag vill gärna höra / läsa andras synpunkter och erfarenheter av detta.
Många hälsningar, Uffe

Ja, helt riktigt. Och det var därför jag ville ha hjälp med den här frågan i detta forum. I synnerhet när man ser affärer där, förmodligen, samma kartong har legat på samma hylla i flera år. Och i dagens läge då vi vet att det tyvärr blir mindre och mindre förbrukning av fotopapper.
Är inte det lika känsligt för ålder och yttre påverkan som film?
...undrade Uffe

Hej Ulf.
Det gäller nog bara att kontinuerligt göra prov av sina papper. Emaks K888 förstår jag att du hållt i eftersom att det inte finns i produktion längre och inte heller finns det ett papper med motsvarande svärtningston. Det närmaste mig veterligen är AGFAs Record rapid. Men grånar papprena så är det ju inget att ha. Man vill ju ha effektfulla högdagrar.

Ja, jag har en hel del Emakspapper kvar. De har ännu inte börjat att gråna, däremot börjar de bukta sig ordentligt efter torkningen. Däremot Variconpappret var helt odugligt. Jag upplevet Emakspappret som lite känsligare för åldrande än ex.vis Agfapappret. Det sämsta pappret som jag dock skådat var dock Kodakpappret. Varför vet jag inte, jag har bara inte lyckats med det...
Hälsningar, Uffe

Fac Similis skrev:
.....Emaks K888 förstår jag att du hållt i eftersom att det inte finns i produktion längre och inte heller finns det ett papper med motsvarande svärtningston. Det närmaste mig veterligen är AGFAs Record rapid.

Förstår inte vad du fått det ifrån? På Fotokemikas hemsida står det inget om att K888 utgått ur produktionen och i somras köpte jag två helt nytillverkade paketer från PHOTAX i Nybro. Däremot har Record Rapid utgått ur Agfas sortiment sedan många år tillbaka. Vad gäller pappers ålder så verkar klorbromsilverpapper typ K888 ha sämre hållbarhet än bromsilverpapper. Provade för inte så länge sedan en 10-15 år gammal Fotokemika Bromal, som dessutom var öppnad, och den verkade i stort sett intakt. Hade också en lika gammal K888 men den var alldeles för mjuk och bilderna blev flammiga.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.