Annons

Åker till Skottland - tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arosfors

Medlem
Jag åker till Skottland på en guidad busstur i två veckor 1-13 juli.
Kommer att övernatta i:
London, York,Edinburgh, Grantown on spey, Fort William mm. Vi kommer även att ha en dag på Isle of Skye.
Är det någon som har några specifika tips på specifika, avgränsade områden som är värda ett besök och som man hinner besöka (programmet är ganska tungt och man har ju tjejen att ta hänsyn till också). Flera av orterna är ju fulla av gamla historiska miljöer, men är det något som någon särskilt tycker att man inte borde missa som fotograf?

Hör gärna av Er Ni som har egna erfarenheter av någon av städerna.
 
Jag har tyvärr inte varit i skotland än, men på Isle of skye finns ju Talisker destilleriet som kanske är intressant? Det är ju ett måste att besöka ett destilleri om man är i skotland.(oftast får man också smake vilket inte är helt fel)

mvh

Kent
 
Jag och min kompis blev rätt besvikna på Isle of Skye, men vi cyklade så vi kom inte så långt. Vi hade i övrigt rätt trevligt var vi kom, i synnerhet på västkusten och ute på Mull. En minnesvärd afton på ett hotell i Acharacle(!), bland festande skottar efter Highland Games var resans höjdpunkt! Byns lärare och filosof hade också tjänsten som bartender på hotellet; det blev mycket intressanta diskussioner. Vi diskuterade whisky förstås, och ville frampå kvällen pröva hans egen favorit (The Macallan), men blev nekade! Han tyckte inte att vi var nyktra nog för att göra den rättvisa och serverade enklare single malts... Han tyckte förresten inte att vi skulle ut på Skye, han förstod inte vad vi skulle där att göra! Och efter att ha varit där är jag benägen att hålla med.

Morgonen efter hade värden åkt till stan med nycklarna till hönshuset där vi låst in cyklarna, så vi var tvungna att vänta till lunchen med avfärden! Det visade sig bli en mycket välbehövlig vila (och viss tillnyktring...).

Med denna lilla anekdot ville jag bara berätta att för mig är de flesta minnsevärda uppleveleser möten snarare än platser.

Ursäkta det pratiga intrånget.

Per
 
Ojoj!

Två veckor är alldeles för kort tid.......

Men, några idéer:

-Vikingmuseeum i York (Var tyvärr stängt den gången jag passerade!) :-(

-Ni passeras säker oxo Hadrians Wall (Romarnas skydd mot de vilda skottarna!)

-I Edinburgh blir det troligen kollektivbesök på Edinburgh Castle. Där, precis utanför slottet, på höger sida, i början av "The Royal Mile" (backen som går rakt ner till slottet i andra ändan - Minns inte vad det heter!) finns ett whiskymuseeum med snabbtur och utställning över alla(?) whiskysorter sedan urminnes tider. Phu, vilken krånglig mening det blev, hoppas den är begriplig.
- Se'n beror det nog på er reseplanering, men ett stopp vid Loch Ness och Urquart Castle, (en slottruin som ser ut som en kuliss ur "Braveheart", eller någon annan historisk skotskinspirerad film), är ett annat tänkbart förslag. (Ser ni till "Nessie" kan ni väl hälsa från kusinen i Storsjön, där jag bor!)

Wish I was there.......

/prylnissen
 
Applecrosshalvön och det närliggande Torridon är smått overkliga och fantastiskt natursköna. Inte långt från Isle of Skye.
 
perstromgren skrev:
Han tyckte förresten inte att vi skulle ut på Skye, han förstod inte vad vi skulle där att göra! Och efter att ha varit där är jag benägen att hålla med.

Det är däremot inte jag :)

Bara klättringen upp till Old man of storr var värt utsikten. Underbar och betagande utsikt över i princip hela ön. Annars var doppet i den kalla Atlanten en annan hit ;) Golfström hit och golfström dit.. Det var kaaaaallt :)
 
Edit: Ben Nevis menar jag. Inte Nemis. Tre timmar upp och lika lång tid ner. Minns en kille som joggade uppför berget runt en timme. Pucko!
Ska du till Fort William är det ett måste att klättra upp där.
 
Nu har han redan åkt (1-13 Juli) Men för eftervärlden...

Personligen gillade jag Isle of Skye, vi var där 4 dagar sist jag var i skottland. Men ska du ta dig runt, använd BIL, inget annat fungerar. Busskommunkationen är kass, man hinner ut till en plats, se sig om, sedan tillbaka. Mer ofta än så går inte bussarna. Och du hinner inte runt hela Isle of Skye på en dag, iaf inte om du ska stanna och plåta. Men Portree kan man alltid stanna över natten i.

Vi åkte från Broadford i den sydliga delen med utsikter över bukten som ligger norrut. Upp över Portree, Trotternish, vandrade upp över quirang, och sedan ner igen. Det gick på en dag inklusive att vi fick åka över och hämta hyrbilen i Kyle of Lochalsh.

Men en tur uppe på Quirang och runt Trotternish, båda på den norra biten på Skye kan jag verkligen rekommendera, sedan har du Cuillin Hills i söder.

Talisker var trevligt, men inte jättespeciellt, även om det ligger fint i bukten. Det finns ju fler destillier. På fastlandet inte så långt därifrån har du ju Oban bland annat.

Fort William, Ben Nevis. Instämmer till fullo. Det var strålade sol och blå himmel när vi var där.

Här är mitt album från när jag var där. Har inte lagt upp så många bilder, mest några av höjdpunkterna. Vädret växlade rätt rejält som ni kan se, från svensk redig sommar som fick skottarna och bara prata om vädret och hur det aldrig är så hos dem, till det vanliga disiga och duggande skottland. Sen var det innan jag hade digitalt, så med Velvia och sedan vanlig Superia så blir det inte riktigt samma sak. Om något så saknar jag Velvian.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=61930
 
PeterWem skrev:
Edit: Ben Nevis menar jag. Inte Nemis. Tre timmar upp och lika lång tid ner. Minns en kille som joggade uppför berget runt en timme. Pucko!
Ska du till Fort William är det ett måste att klättra upp där.

EN?!? Det hålls tävlingar varje år med flera hundra deltagare...Inte nog med det, det hålls lite var stans runt om i Skottland. Galningar :)

För oss tog det 3 timmar upp och fem timmar ner, ont i benen hade man hela nästa dag.
 
Jeppe skrev:
EN?!? Det hålls tävlingar varje år med flera hundra deltagare...Inte nog med det, det hålls lite var stans runt om i Skottland. Galningar :)

För oss tog det 3 timmar upp och fem timmar ner, ont i benen hade man hela nästa dag.

Denna gång var det en. Tävlingen du pratar om har en maxgräns på 500 deltagare så att det inte blir för trångt där uppe. Och jag som hade svindel och trodde att varje felsteg innebar en flygfärd. De är galna.
 
Ben Nevis sjukan!

Galna sa Bill!
Spritt språngande sa Bull!



Mest pinsamt är väl att man själv precis orkat halvägs, och lagom där så möter man stålfarmor som sprungit om oss på uppvägen med sina "walking" sticks, varit uppe på toppen och vänt och är på väg ner lagom till eftermiddagsfikat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.