Annons

Åker till Afghanistan imorgon kväll

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.Jenkins

Medlem
Som rubriken lyder, så åker jag iväg till Kabul imorgon kväll för en månads volontärarbete och foto runt den organisation jag ska fota/jobba för, samt åka en hel del Skateboard (!).

Sitter och packar, och tänkte man kunde få lite tips på vad man ska ta med, något har man säkert missat. Kommer ha med mig en Leica M6, runt 50 rullar tri-x, samt en Polaroid 180 med runt 100 blad i blandade "valörer".

Så. Vad hade ni tagit med er i packningen?

Mkt tjöt :D Sitter i vårat guesthouse nu. Har det fantastiskt priviligerat. Vart här i 6 dar nu. Inte en enda gång har jag sett västerlänningar gå omkring och "turista". Västerlänningar träffar man bara på vaktade barer typ. Eller ser dom i UN bilar och militärkonvojer. Dom flesta här har inte tillåtelse att röra sig fritt.. Vilket jag har. Har hunnit med en hel del saker redan, för ett par dar sen så skatade (!) jag och våran organisations pressfotograf, till gamla stan, fågelmarknaden.. Fått göra en hel del saker som få västerlänningar gör.. Fruktansvärt kul :) Blir en hel del bra bilder med..

Törs man röra sig fritt i Kabul, västerlänningar ses väl som öppna mål eller? får jag fråga vilken organisation?

Jag skulle säga att det gör man. Jag är hemma nu, men jag rörde mig fritt. Dock alltid i sällskap, och alltid med någon som pratade Dari. Att ha en bil stående någonstans när man vandrar runt kan vara en bra idé.

Dock så är det absolut inga västerlänningar på gatorna, dom ser man bara i armerade bilar, eller på västerländska barer samt supermarkets, vilket ger en väldigt uppståndelse bland folk. Skulel inte säga att västerlänningar är mål, det är mest politiska aktioner, attacker mot hotell, supermarkets, militärposteringar osv, som är planerade.

Att någon skulle välja ut dig mitt på gatorna bland folk är orealistiskt. Däremot är kidnappningar det man ska akta sig för av kriminella, så man ska inte stanna för länge på samma plats, helst röra sig då och då. Men jag kände mig relativt trygg.

Organisationen är en liten NGO, som jag helst inte nämner då dom är väldigt försiktiga var deras namn nämns.

Ett par enstaka bilder från Kabul: http://svenssonsbild.tumblr.com/

Kommer säkert upp fler allt med jag framkallar alla rullar. Att tappa bort sina filter innan man reser, ha endast 400 ISO film, och ett objektiv som inte gillar motljus, är inte den bästa idén i Afghanistan, märkte jag visst..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar