Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åka dit i tullen vid privatimport, true storuies!

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Obs, Jag vill inte starta en moraldebatt, vissa smiter moms o tull andra inte, men jag skulle villja att detta blir en tråd där folk kan delge erfarenheter om vad som hänt för dem eller bekanta när de försökt smita från moms och tull när de importerat dyra grejer till sverige och åkt fasst i tullen.

En bekant har en polare som åkte hem från USA med nyinhandlad bärbar dator. Han åkte dit i en så kallad stickprovskontroll. Trots att han slängt alla kartonger etc så blev han bötfälld (vet ej hur hårt) och tvingad att betala tull och moms på maskinen. Hans enda alternativ var ett betala böterna direkt för att inte få kronofogden efter sig och sedan överklaga skriftlig med bifogade bevis (kvitto) på att han köpt datorn i Sverige för att få tillbaks pengarna .

Jag tycker hela historien låter lite mystisk eftersom jag levde i tron att i Sverige är man oskyldig tills motsatsen är bevisad.

Något som gör mig orolig är att i stort sett hela min utrustning är köpt begagnad utan kvitton eller dylikt. Skulle vara jobbigt om man åkte hem från en resa och var tvungen att bevisa att alla ens grejer är köpta i Sverige då.

Vad har ni för historier på lager? och vad vet ni om vad som egentligen gäller?

Mvh
Mårten
 
....

Något som gör mig orolig är att i stort sett hela min utrustning är köpt begagnad utan kvitton eller dylikt. Skulle vara jobbigt om man åkte hem från en resa och var tvungen att bevisa att alla ens grejer är köpta i Sverige då.

....
Mvh
Mårten
Jag vet att Amerikanarna har löst problemet med ett intyg som skrivs av tullen vid utresa för att bevisa ägandeskap. Vid hemkomst visas det upp och kontrolleras vid eventuell kontroll.

Detta gäller dyrare saker som kameror, vapen mm och på det sättet är det inget problem om man saknar kvitto. Vet inte om man kan få ett sånt intyg här också?

Christer
 
När jag en gång skulle dema en programvara i Danmark, skulle jag ha med mig en server. Då var jag in i tullen i Helsingborg och fick den "utklarerad", sen in i tullen i Helsingör, och motsatt på vägen hem.

De som hade mig sig betydligt kraftfullare och dyrare laptops bara gick på färjan. Men det är annan historia.

/Mats
 
Bevisbördan ligger på personen som reser och inte på tullen. Därför kan de göra så som de gör. Mycket riktigt, som Mats säger, så kan man fixa detta genom ett utförselintyg från tullen.
 
Men tullverket är korrekta i allafall. Jag fick en skylt (samlarpryl) av en norrman (jag ersatte honom för portot) men han skrev 1500:- som värde och kryssade inte i "gåva". Jag fick betala 500 kr tull & moms när jag löste ut paketet. Jag bad norrmannen skicka ett brev där han förklarade att han gjorde fel och inte hade en aning om tullregler och så skrev jag ut en avslutad auktion på tradera på en motsvarande skylt (för att visa värdet, några hundralappar), skrev ihop en motivering på några rader samt bifogade foto på skylten jag fick och skickade till tullverket. Nån vecka senare fick jag tillbaka alla pengar igen, på öret.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.