Annons

Ådror på händerna

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Hej.

Hur kan jag minska eller helt ta bort ådrorna på händer i PS? (steg för steg)

Tack.

Jag vet inte svaret på din fråga, men blev väldigt nyfiken på varför du vill behandla bilden på det sättet. Har du lust att berätta?

Per.

Jag vet inte svaret på din fråga, men blev väldigt nyfiken på varför du vill behandla bilden på det sättet. Har du lust att berätta?

Per.

Ha ha ha.....nyfiken i en strut?

Jo jag har tagit en del gravidbilder, där bla magen med händer är i fokus.
Några av kvinnorna tycker det är ok med syliga ådror på händerna, andra tycker det tar för mycket av fokus på bilden...
Har aldrig prövat att redigera något sådant förrut, så...

Hittar du svaret så hojta.
Ha en bra dag.

Menar du att kärlen syns som blådröda streck eller är det mer en struktur man ser?

Jag blir lite fundersam hur ådror på händerna kan spela nån som helst roll när man i övrigt är svullen, gravidfet och allmänt naturalistisk.
Om det är flera personer som reagerat så har en och/eller två saker inträffat:
1 Du har lyckats fotografera i en situation där ådrorna verkligen framträder och dominerar bilden.
2 Nån har reagerat och det har blivit en gruppgrej som du fallit till föga för.

Nummer 1
går att komma åt genom att titta på vad som händer vid fototillfället.
Hur ser det ut?
Vart vill du komma?
Sen ta reda på hur man kommer dit.

Nummer 2
är ren psykologi och nånting att lära sig till nästa gång.
Dvs inte gå in i en diskussion om ett ickeproblem.

Har du någon bild som det går att se vad som hänt?

Menar du att kärlen syns som blådröda streck eller är det mer en struktur man ser?

Bilderna är primärt i svart/vit.
Jag bifogar en bild så kanske det är lättare att förstå...och hjälpa.
De ska inte försvinna helt, men kunna minskas.
Jag har nämligen hört från en att hon trodde det var hennes mans händer. Inte så kul kanske.

Hoppas du kan hjälpa.

Bilagor

• Carina-298 (1) copy.jpg
    Carina-298 (1) copy.jpg
    10.8 KB · Visningar: 1,059
Den ökade fyllnaden av blodkärlen är en naturlig och ofrånkomlig del av att vara gravid. Om man dessutom har händerna nedanför hjärtplanet (som på bilden) fylls kärlen lite extra.

Jag förstår att detta inte är någon hjälp för dig men naturen är inte lätt att tala tillrätta.

Handarbete

Bilderna är primärt i svart/vit.
Jag bifogar en bild så kanske det är lättare att förstå...och hjälpa.
De ska inte försvinna helt, men kunna minskas.
Jag har nämligen hört från en att hon trodde det var hennes mans händer. Inte så kul kanske.

Hoppas du kan hjälpa.

Ett typiskt handarbete :)
Alt 1: PÅ ett nytt lager, klonar du in "slät hud". Sänk sedan opaciteten på det så det ser naturligt ut.
Alt 2: "dodge/burn" teknik, Gör två lager, ett ljusare,ett mörkare. Lägg svart lagermask och måla sen fram ljusare/mörkare delar av ådern. (det finns många fler sätt att använda skugga/högdager teknik)

/ Mats G

Autensitet

Autensitet tycker jag är det vackraste, försök övertala dem att det naturliga är i längden det finaste minnet. Vem vill se ut som en plastdocka... i den oredigerade bilden av verkligheten, finns en historia och en livserfarenhet.

Tack för era tips och svar...värt ett försök.

Jag håller fullständigt med, jag tycker det är fint...men om personen ifråga inte gillar det, är det ju viktigt för mig att möta kunden och göra vad jag kan för ett så gott resultat som möjligt.

Naturlighet håller längst - enig!

Trevlig helg på er.

Ådrorna förstårks ju också av hur ljuset faller in i bilden. Om du lättar upp skuggsidan så bör du få dem mindre accentuerade.

Jag är inte speciellt duktig på att manipulera bilder på hud, men jag kan ana att det i detta fall borde vara avsevärt enklare att justera belysningen än att fixa saken i efterhand. Om du har ljus rakt å handen, framträder ådrorna mycket mindre än om du har släpljus.

Per.

Funderar på om det skulle funka om man ljusade upp bilden ganska mycket, just nu är du ju ändå ganka grå. Då är dom kvar men förhoppningsvis inte lika mycket i blickfånget.

Jag skulle rösta för att klona bort ådrorna med kloningsverktyget i Photoshop.

Det är rätt besvärligt, med tanke på att du har en skuggradient att ta hänsyn till, som gör att ljuset varier i både längsledd och breddledd över handen. Det finns inte så stora delar att ta "O-ådrad" hud från.

Jag skulle tror att det behövs något överslätande verktyg dessutom.

Per.

Det är rätt besvärligt, med tanke på att du har en skuggradient att ta hänsyn till, som gör att ljuset varier i både längsledd och breddledd över handen. Det finns inte så stora delar att ta "O-ådrad" hud från.

Jag skulle tror att det behövs något överslätande verktyg dessutom.

Per.

Om modellen ligger ner vid fototillfället så fylls väl inte ådrorna lika mycket?

mvh
//Hasse

Som yrkesretuschör saknar jag moral helt och hållet :)
Skämt å sido, klonverktyget är inte så lätt att använda i ett sådant fall, det blir lätt kladdigt och ojämnt.

Det finns massor med olika metoder som fungerar bra och en del mindre bra. En metod som kan fungera bra går till så här:

• gör en lagerkopia (cmd + J)

• lägg gaussisk oskärpa på det nya lagret (mängden beror på bildstorlek och effekt man vill uppnå, men 4-10 px kan vara lagom.

• Använd sedan högpassfiltret ( samma sak här ang värden, ca 4-10 px)

• Invertera lagret (cmd + i)

• Lägg lagret i blandningsläge "Overlay"

Nu ser det antagligen riktigt konstigt och blurrigt ut.

• lägg till en svart lagermask

• Måla fram de delar av handen du vill förbättra med vit pensel. Sedan kan man minska opaciteten på lagret om man tycker det blev för mycket.

funkar med skugga/efterbelys metod

Här har jag jobbat på handryggen med "dodge/burn" som jag tidigare föreslog.
det blir "pilligt", men bäst, tycker jag.
Var bild har emellertid sin "bästa" metod.
/ Mats G

Bilagor

• skugga.efterbelys.jpg
    skugga.efterbelys.jpg
    28.4 KB · Visningar: 107
Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto